עמוד:200

התשובה השלמה היא כמובן " הילד אומר שהוא קרא את הספר שאחותו קנתה לו . " כדאי להניח לילדים להגיב באופן אינטואיטיבי , ואז לכתוב את המשפט בדיבור עקיף מתחת למשפט שבדיבור ישיר , ולה צביע על המילים שהשתנו : במקום " קראתי" – " הוא קרא ; " במקום " אחותי" – " אחותו ; " במקום " קנתה לי" – " קנתה לו . " משתנות המילים שאפשר לזהות בהן את " אני . " כדוגמה שנייה במליאה כדאי להציג משפט שמכיל מילים אחרות שישתנו במעבר מדיבור ישיר לעקיף , כמו שלי , אותי , אצלי , ממני וכהנה מילות יחס , למשל המשפט : " אורי לקח ממני את הכדור החדש שלי" או " חברה שלי מחיפה באה אלי לביקור . " כמובן , אין צורך ללמד את המושגים " דיבור ישיר" ו"דיבור עקיף , " אבל אפשר להשתמש במושג שהילדים לומדים ומכירים – דיבור בגוף ראשון . סעיף ב – הנושא עלול להיות רגיש מבחינה חברתית ; כדאי להקפיד על הגבול הברור שבין המחשבה של הילד הנובעת ממצב של אי - נחת או מצוקה , לבין מתן לגיטימיות לציפייה לציות אוטומטי לנורמה חברתית המקובלת בקבוצה . כדאי להדגיש בכיתה שלכל אדם הזכות לחשוב ולנהוג על פי הבנתו ושיקול דעת ו , בתנאי שאינו פוגע בזכויותיהם של אחרים . פעילות 3 גם פעילות זו מכוונת לשיח דבור . לפני הצגת הדברים בקול הילדים אמורים לחשוב תחילה על מצבו הרגשי של הילד ועל הסיבה שגרמה לו לחוש שמחה לאיד , אף שידע שאיננה מוסרית ; על אף האיסור של אמו הילד לא זכה לאמפתיה מהק בוצה . לה פך , הילדים לגלגו עליו וגינו אותו . לכן בכל פעם שרגליו היחפות של ילד מהקבוצה נפגעו , הילד הגיב באותה דרך – לא באמפתיה , אלא בשמחה לאיד . רוח הדברים אמורה להתבטא גם באינטונציה , בהבעת הפנים ובשפת הגוף . כדאי לדבר עם הילדים במליאה על כל המרכיבים האלה , ואחר כך להתנסות במתן משוב בונה וממוקד לתלמיד או לתלמידה שהציגו את דברי המספר . פעילות 4 בתחילת חלק ב בסיפור ניכר שהילד מדבר בכנות , משום שהוא מונה כמה מחולשותיו ומדבר עליהן בגילוי לב אף שאינו חייב לעשות זאת . סעיף ה – ייתכן שהילדים היום , בעיקר העירוניים שבהם , אינם יודעים כמה חמים שטחי חול גדולים החשופים לשמש במשך שעות ארוכות וכמה קשה להניח בהם רגליים יחפות . אזכור של הליכה בחלקים היבשים של חוף הים בוודאי תועיל כאן . כמו כן , ייתכן שגם הבידוד היחסי של השטח – בין שני יישובים – היה גורם חשוב בבחירה . כך היה סיכוי נמוך שמבוגרים יזדמנו למקום וישימו קץ לתחרות . פעילות 5 סעיף א – התכונה הבולטת ביותר היא , כמובן , העקשנות ; שלושת המשפטים מבטאים אותה במילים שונות . בעבודה עם ילדים מתקדמים אפשר לרדת לאבחנות דקות יותר : לעקשנות כמה פנים , ובהן הנחישות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר