עמוד:199

היבטים ספרותיים- אורייניים – מפגש עם טקסט סיפורי ריאליסטי קצר המתמקד באירוע מרכזי אחד . וכן - התנסות בהשלמת פערים בטקסט ספרותי ובשיח דב ור . הערות והצעות להוראת הפרק הטקסט המקדים את הסיפור מקדימות את הטקסט כמה שורות המספקות לתלמידים רקע תקופתי . לרוב הילדים אין מידע על ימיה הראשונים של המדינה ; עלילת הסיפור מתרחשת בשטחים פתוחים שבתוך כפר או בסביבתו , וכדאי למצוא ברשת האינטרנט תצלומים או סרטונים המראים יישובים חקלאיים באותן שנים ולהציגם בפני הילדים ; המראות יעזרו לילדים לדמיין את גיבורי הסיפור משחקים יחפים בשבילי הכפר או מתחרים בשטח החולי . הסיפור " תחרות ב חול לוהט " מאת יוסי מרגלית פעילות 1 פעילות זו עוסקת בהשלמת פערים . לפני שהי לדים ניגשים בעצמם למשימה , כדאי לפתח במליאה שיח על " פיצוח" משימה מעין זו בעזרת המידע העולה מן הסיפור והאפשרויות הנובעות מהיחסים בין הדמויות – הורה וילד . מבחינת הסיפור : " מסמר חלוד" נושא אסוציאציות שליליות של סכנה , של פציעה , של טיפול רפואי , אולי גם של עונש . מבחינת אזכור הדמויות : נרמזת סיטואציה שילדים רבים מכירים מניסיונם – התראה של הורה , תסכול וכעס של הילד , הפרת הוראה ועונש בצדה , נקיפות מצפון וכיו"ב . השיח יאפשר ליל דים , על פי ניסיונם האישי , להחיות בדמיונם את הנרמז בטקסט ולעבות אותו לכלל שיחה בין האם לבנה . כדאי לשים לב למצבים משפחתיים יוצאי דופן העלולים להירמז בדברי הילדים שיושמעו בפומבי בכיתה . יש לשים לב לרגשותיהם של המשוחחים ולשפת הגוף של כל אחד מהם , הן בתחילת השי חה והן בסופה . פעילות 2 סעיף א – התשובות לפעילות זו הן נקודת מוצא טובה לעיסוק בדיווח על מקרים בדרך של דיבור עקיף : בסוף העיסוק בחלק הספרותי של הסיפור אפשר להביא את התשובות שהילדים כתבו בפעילות זו כדוגמה להבדל בין דיבור ישיר לבין דיבור עקיף . אפשר לתת דוגמה חוץ - סיפורית במליאה , בכתב על הלוח : להציג לילדים משפט בגוף ראשון , למשל " קראתי את הספר שאחותי קנתה לי , " להדגיש את העובדה שהמשפט נאמר מפי ילד / ה וכי בתוך המילה " קראתי" מסתתר " אני . " עכשיו בקשו מהילדים לומר מה הילד או הילדה אמרו . כדאי להציע לילדים פתיחה שתסייע להם לארגן את התוכן ואת המבנה – "הילד אומר ש " ... ולבקשם להציע את ההמשך .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר