עמוד:198

פעילות 3-2 לילדים שמתקשים לתאר תחושות אפשר לתת רשימה ולבקש מהם התייחסות אליה : מתבייש בגן שלו , גאה בו , מקנא בגנים גדולים , שמח בחלקו . כדאי להדגיש את השימוש במילות החיבור " אבל" ו"גם . " פעילות 4 המכנה המשותף הוא העיסוק בנושא הבאת הביכורים . הילד המתואר בשיר מגדל פרות בגינתו-ראשית פרי האדמה , וכאשר מבשיל הפרי הוא מביא ממנו ביכורים בסל- טנא . כמו כן , בשיר מוזכרים מספר ביטויים ותאורים המופיעים בתאור הבאת הביכורים במסכת ביכורים כמו : בחירת הפרי המבשיל , " ה רי אלה ביכורים , " הצעידה בתהלוכה שמחה לקול החליל . חשוב לציין כי כיום , כאשר בית המקדש אינו קיים , לא ניתן לקיים את מצוות הבאת הביכורים , אך יש הנוהגים לקיים תהלוכת ביכורים כזכר למנהג שנהג בבית המקדש . השיר מתאר תהלוכה כזו , ולא את הבאת הביכורים במקדש . פעילות 5 קריאת השיר כולו בקול תוך הדגשת הרגשות המובעים בו עשויה להיות קשה לילדים רבים בכיתה ג . משום כך התבקשה משימה מוגבלת של בחירת שורות אחדות שנשאו חן בעיניהם . אפשר לבקש מהמתקדמים להקליט את השיר כולו . כדאי שהמורים יאזינו לתוצרים לפני שיחליטו אם להביא אותם בפני ה כיתה כולה . המורים יכולים למצוא עניין במאמר של סמדר אייל " לראות ולהרגיש את הפלא שבדברים , " על זאב אהרון ושירתו לילדים , ( 0216-0211 ) הדן בכמה משירי זאב ובהם השיר הזה . המאמר מופיע באתר דףדף : http : // www . dafdaf . co . il / Details . asp ? MenuID = 82 & SubMenuID = 139 & PageID = 2736 & Cat = % E 0 % E 9 % EC % 20 % F 1 % EE % E 3 % F 8 הפרק " סיפור קיץ" ( עמוד 020 בספר הלימוד ) נושא : יחסים בתוך חברת הילדים . בפרק סיפור ריאליסטי המאפשר התבוננות והזדהות עם רגשות של הדמות הראשית במצב שבו היא נמצאת . מטרות הפרק היבט ערכי – התבוננות בסוגיה חברתית השכיחה בחברת הילדים , שמעורבים בה היבטים מוסריים , כמו שמחה לאיד ויושר , וכן כבוד עצמי , הגינות , איפוק , גילוי לב , וזכותו של כל פרט לכבוד וליחס הוגן . היבטים תוכניים – היכרות עם חבורת ילדים שחיה בארץ בשנות המדינה הראשונות , ניתוח דמויות הילדים , עמדותיהם זה כלפי זה , ו נטייתם לצד מנהיגם , תוך וויתור על שיקול דעת אישי . כמו כן , הסיפור מזמן הקבלה בין אז להיום .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר