עמוד:197

פעילות 4 סעיף א- בפעילות זו מתבקשים הילדים להשלים פעלים ממשפחת המילים של הפעל ים הנזכרים בפסוקים . בעבודה עם תלמידים מתקשים אפשר להקריא את לשון הפסוק , לבקש מהתלמידים לומר אותו בלשונם ואחר כך להשלים את המילה החסרה . סעיף ב -יציאת מצרים היא מאורע משמעותי בקורות עם ישראל . הצלת בני ישראל מידי המצרים הביאה להפיכתם לעם , לקבלת התורה ולירושת ה ארץ . לולא נס זה , לא ניתן היה לקיים את מצוות הביכורים , ועל כן מודים לה' ומזכירים שוב את השתלשלות האירועים שבזכותה הגענו עד הלום . הזכרת אירועים אלו מזכירה גם לאדם כי הכל הגיע אליו בזכותו של הקב"ה , וכי עליו להודות ולהתפלל להמשך הברכה . הכרה זו היא הנימוק למצוו ת ביכורים : " כדי להעלות דבר השם יתברך על ראש שמחתנו , ונזכר ונדע כי מאתו ברוך הוא יגיעו לנו כל הברכות בעולם . על כן נצטוינו להביא למשרתי ביתו ראשית הפרי המתבשל באילנות ומתוך הזכירה וקבלת מלכותו והודאתנו לפניו , כי הפרות ויתר כל הטובה מאתו יבאו , נהיה ראוים לברכה ויתברכו פרותינו " ( ספר החינוך מצוה ( א"צ פעילות 6 רוב המילים המשתייכות למשפחת המילים של המילה " נתן" מתארות נתינה של הקב"ה כלפינו . יוצאת דופן היא המילה " ויתנו" המתייחסת למצרים : " ויתנו עלינו עבודה קשה , " השונה גם במילת היחס המצטרפת אליה " ויתנו על" בעוד שבשאר המקומות מצטרפות המילים " לך" " לי" או " לנו . " אפשר לב קש מהתלמידים לזהות מהי המילה יוצאת הדופן , ובעבודה עם תלמידים מתקדמים גם לאתר את השוני במילת היחס . החזרות הרבות מדגישות את הנתינה הרבה של הקב"ה לנו , ומבליטות את הצורך בהודיה לה . ' השיר " גני שלי " מאת זאב מומלץ לקרוא את השיר בקול לפני הכיתה , ולאחר הקריאה לשאול את הילדים להתרשמותם ממנו . זו הזדמנות לתגובה רגשית לשיר . שירו של זאב הוא שיר לירי וידויי שנושאו הבאת ביכורים . במרכז השיר תיאור רגשותיו של הילד המביא ביכורים מגינתו הצנועה אל מול ה"הם , " מי שהטנאים שלה ם מלאים . לצד רגשותיו של הילד הדובר עולים בשיר גם נושאים כללים : יחסים בין אדם לחברו , התייחסות לכמות מול האיכות , הערך שבנתינה מכל הלב , היחסים בין מי שיש להם למי שאין . פעילות 1 תשובות התלמידים יכולות להיות כפשוטן – הבאת ביכורים , וגם כהתייחסות עמוקה יותר למשמעויות האפשריות העולות מהשיר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר