עמוד:194

כדאי לחלק את המשימה לשני חלקים . ראשית , להכין טיוטה לסעיפים א ו- ב ולדון בהם יחד עם המורה בקבוצה או במליאה . אחר כך להכין את דף המידע המבוקש . אפשר להציג את הדפים של הקבוצות השונות בכיתה . אפשר להוסיף לפעילות זו שלב של בקרת עמיתים . המורים יוכלו לצרף מחוון שיהיה תוצאה של הדיון על הטיוטה . תרומות ומעשרות כאשר מגדלים פרות או ירקות בגינה קהילתית שכזו , יש צורך להפריש מהם תרומות ומעשרות בכדי שנוכל לאכלם בבית . בהקשר זה , אך מתבקש להתייחס לנושא הפרשת תרומות ומעשרות . מאחר והנושא מורכב , בחרנו בהסבר מתומצת ומינימלי , הנוגע בנקודות העיקריות של המצווה . מצוות תרומות ומעשרות נוהגת רק כאשר מגדלים בארץ ישראל פירות או ירקות המיועדים למאכל אדם , וכאשר הפרות שייכים למישהו ואינם הפקר . לפני הפרשת תרומות ומעשרות הפירות נקראים " טבל , " ואסור לאכול מהם . כיום , כאשר בית המקדש אינו קיים , לא ניתן לזהות מיהם הכהנים והלויים באופן ודאי , ועל כן לא נותנים להם את התרומות והמעשרות המיועדות להם . יחד עם זאת , התרומות שמפרישים אסורות בשימוש למי שאינו כהן שיאכלו בטהרה , ולכן נוהגים לאבד אותן - לשרוף או לעטוף ולשים בפח או במקום כלשהו עד שיכלה מעצמו . כמובן שמורה הרואה לנכון תוכל לפרט ולהרחיב יותר ולהתייחס לנושאים כמו : טבל , סוגי תרומות ומעשרות , קרן מעשרות ועוד . אפשר גם להמחיש בכיתה את סדר ההפרשה על פי הנוסח המקובל . יתכן ויהיו תלמידים שלא ראו אף פעם הפרשת תו"מ , ככל הנראה מאחר וכיום רוב הפירות שאנו קונים בחנויות עושרו כבר על ידי משגיח הכשרות . חשוב לציין זאת בפני התלמידים בכדי שלא יחששו שהם אוכלים פרות שאינם מעושרים . כדאי לציין כי מדאוריתא אין לתרומה מידה , וכל איש תורם כרצונו . המילה מעשרות ( מעשר ראשון , מעשר שני ומעשר עני - ( מהמילה " עשר , " הרומזת לעשירית מהיבול שאותו יש לתת במעשרות אלו . מומלץ גם לשוחח על משמעותם של התרומות והמעשרות - דאגה למי שאין לו , אכפתיות לזולת , אחריות ציבורית כלפי אלו שממלאים תפקידים עבור כל עם ישראל , ועוד . אפשר להזכיר גם את דברי ספר החינוך במצוות הפרשת תרומה גדולה לכהן ( מצווה תק"ז ) " לפי שהדגן והתירוש והיצהר הן עקר מחיתן של בריות , והעולם כלו להקדוש ברוך הוא , על כן ראוי לאדם לזכר את בוראו על הברכה אשר ברכו , ושיפריש קצת ממנו לשמו ברוך הוא ויתננו למשרתיו שהם הכהנים העסוקים תמיד במלאכת שמים טרם יגע בו יד אדם ויהנה ממנו כלל " ... לפני הפעילות כדאי לברר מהי משמעות המילה תרומה . מהו שורש המילה ? אילו מילים נוספות משתייכות למשפחת מילים זו ? מה אנו תורמים ? האם תרומה היא רשות או חובה ? ניתן לבקש מתלמידים מתקדמים לערוך רשימה של מצוות נוספות הדואגות לאחר כמו : צדקה , השבת אבדה , לקט שכחה ופאה , ועוד . אפשר לצרף לרשימה גם מצוות כמו : ואהבת לרעך כמוך , ביקור חולים , דאגה לגר , ליתום ולאלמנה , לפני עיוור לא תשים מכשול , וכד' ולשוחח על הדומה והשונה בין מצוות אלו למצוות צדקה ותו . מ"

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר