עמוד:188

סעיף ד - מאחר שלא כל הילדים יקראו את הטקסט הנ"ל , כדאי לוודא שתלמידים מתקשים , שקראו את הטקסט הנ"ל , הבינו את המהות של הסדנאות המוצגות בטבלה ואת המטרה של קיומן . כדאי גם לחבר זאת לנושא העל של הסדנאות - " שימור מלאכות עתיקות . " פעילות 3 אפשר להרחיב ולשוחח עם התלמידים על המשותף לרוב הפעלים המופיעים בטבלה – רובם כתובים בלשון רבים בזמן עתיד . רוב הפעלים כתובים כך כי הקוראים מוזמנים להשתתף בחוויות שהמוזיאון מציע . ההשתתפות היא פעילה , יחד עם המדריכים . לא " נלמד מדוע הנייר והכתב חשובים , " אלא " נלמד ( ביחד ) מדוע " .... הפעלים הם בעתיד כי הפירוט מתאר מה יעשו מי שיגיעו לבקר במוזיאון . אפשר לשאול את התלמידים : מדוע , לדעתכם , הכותבים בחרו לכתוב את הפעלים בצורה הזאת ? ואיך זה קשור לשם המוזיאון - ' מוזיאון פעיל עין - יעל ? " במוזיאון פעיל הדגש הוא על חוויה אקטיבית של המבקר . המבקר משתתף בסדנאות וחווה דברים כדי ללמוד , והוא אינו רק מקשיב מן הצד ומתבונן במוצגים שנמצאים בתוך ויטרינות מזכוכית מבלי לחוש בהם . לפי הטבלה המפרטת על הסדנאות ( ו מעצם העובדה שיש סדנאות , ( ניתן להבין את מהותו של המוזיאון . ה דבר בולט בעיקר ב של ה שימוש בפעלים ניצור , נתנסה , נוכל להכין . כמו כן עצם השימוש הרב בפעלים מעביר את התחושה של אופיו של המוזיאון ( נכיר , ניצור , נבקר , נתנסה , נסייר , נתבונן , נלמד , נוכל להכין , נשוחח . ( אפשר לציין כי חלק מהפעלים הם דברים שעושים גם במוזיאון רגיל , אך יש להדגיש את הייחוד . אפשר ( בגבולות היכולות של תלמידי כיתה ג ) לדבר גם על התחושה שמתקבלת כשקוראים פעלים הכתובים בצורה הזו – הכותבים " מדברים" עם הקוראים , וזה אולי משכנע אותנו לרצות לקחת חלק בסדנאות . פעילות 4 כאמור , כל טקסט מציע הזדמנות לעבודה על הנמקה טרם הכתיבה הטיעונית -שכנועית בסוף הפרק . בפעילות הנ"ל הילדים בוחרים בסדנה על- פי רצונם ועניינם האישי ומנמקים את בחירתם . סעיף ב – הזדמנות להבעה בע – פ" לאחר שהילדים כתבו את תשובתם , ילדים שקראו על המקום ישוחחו ביניהם בקבוצות , וכל אחד ואחת מחברי הקבוצה יסביר בע"פ למה הוא בחר בסדנה מסוימת . " שיח ילדים -עמיתים בכל הגילים שבדקנו , פותח בפניהם מרחבים מפתיעים להתנסות בכישורים לשוניים וחברתיים שונים ולשכלול של כישורי שיח בשיחה ובשיח מורחב " . 63 בלום-קולקה , ש . ( 4101 ) ' פרק : 00 הסוד השמור של שיח עמיתים : התפתחות אוריינית -חברתית בשיח דבור בין ילדים ובין מבוגרים לילדים . בתוך ש ' בלום- קולקה ומ ' חמו ( עורכות , ( ילדים מדברים – דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ( עמודים . ( 316-344 תל- אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמוד . 313

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר