עמוד:185

הפרק " סיור לימודי בירושלים" ( עמוד 003 בספר הלימוד ) נושא : סיור לימודי בירושלים לרגל יום ירושלים . בפרק ארבע ה טקסטים הנמנים עם סוגת הטקסט המידעי : טבלאות מידע , טקסט מידעי - שכנועי ; וקטעי מידע . כל טקסט מתאר אתר בירושלים , ומן הסתם מכוון למשוך אליו קהל מבקרים . אנו מספקים לתלמידים את הטקסטים ולא שולחים אותם לחפש את הטקסטים בכוחות עצמם על מנת לפקח על מידת התאמתם של הטקסטים לתלמידי ם בכיתה ג . כל טקסט מזמן פעילות הנקשרת למהותו של המוזיאון ופעילות המזמנת עיסוק בהנמקה . נוסף לכך , הוספנו במדריך פעילות המתקשרת לאוצר מילים המתאים לכל טקסט . התלמידים מתבקשים לקרוא שני טקסטים מתוך הארבעה שבפרק ולבחור אתר אחד שבו היו מעדיפים לבקר עם הכיתה . בסוף הפרק התלמידים מתבקשים לכתוב טקסט טיעוני- שכנועי שבו הם צריכים להצדיק את העדפתם ( טענה מנומקת ) . הטקסטים שהתלמידים קוראים במהלך הפרק ישמשו להם כחומר לביסוס נימוקיהם . הטקסט הטיעוני נחשב " גבוה" כי הוא צריך להיות מנומק ומעוגן בידע . באמצעות הטק סטים שהתלמידים נחשפים אליהם בפרק , הם יוכלו לשאוב רעיונות לנימוקים . לפיכך כאשר עוסקים בכתיבה , חשוב לספק לתלמידים , במיוחד לאלו משכבות הגיל הצעירות , מקורות מידע על מנת שיוכלו לכתוב קטע משמעותי . י חד עם זאת , אף על פי שאנו מספקים לתלמידים מקור ידע , צריך להתייחס ליכולת ליצור בכתב טקסט טיעוני ( או כל סוגה אחרת ) כמשהו מתפתח ומדורג , אשר קשור גם לחשיפה לטקסטים מהסוגה המדוברת במהלך שנות בית הספר ול התנסות בכתיבה באותה סוגה . הרציונל העומד מאחורי בחירת הנושא הת מטי בפרק זה מונע מההקשר של הטקסט הטיעוני . סוגה זו מכתיבה בחירת נושאים אשר יש במהותם פוטנציאל להבעת דעה מנומקת , ויש בהם מן ההיגיון לדרוש מהתלמידים להביע דעה . מטרות הפרק היבט ערכי – עיסוק בטקסט טיעוני מחנך להנמקה ולהבעת דעה כערך . נרצה להקנות לתלמידים מסוגלות לתמוך במה שהם אומרים באמצעות נימוקים ולא להסתפק רק בהבעת דעה ( למשל , " אני חושב שכדאי לבקר במוזיאון הטבע בירושלים " – זוהי דוגמה להבעת דעה לא מנומקת . ( היבט עיוני- אורייני – בפרק זה התמקדנו וביקשנו לחזק שני נושאים : ( 0 טקסט משכנע מבוסס ומעוגן במידע שצריך לספק לקוראים ( לנמענים ( 4 ;( קיומם של סוגים שונים של הנמקות – במהלך הפרק אנו מעלים למודעות את הרעיון כי אפשר לנמק בכתב בכל מיני דרכים : מתן הסברים ותיאורים ; מתן דוגמאות ; הנגדה / השוואה בין מקומות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר