עמוד:180

פעילות 7 סעיף א – ייתכן שיוחאי מנסה לבטא את העובדה שאביו , זכר אביו , תמיד אתו . כך הוא מגן על עצמו גם מפני ילדים גדולים ורעשנים . זאת בהתאמה למה שסבתא אמרה : " אבא של יוחאי תמיד יהיה אבא של יוחאי" . האמירה של יוחאי " אני אבא שלי" עשויה להיות ניסיון של הילד הקטן להבין את המשפט הזה , ולהזדהות עם אבא שלו . כמובן , כדאי להימנ ע מפרשנות אחת , כדאי להציע אותה לילדים לחשיבה ולעודד אותם להעלות אפשרויות נוספות . פעילות 8 מבחינה רגשית השאלה איננה פשוטה . התחושה העולה מן השיר היא תחוש ה של קרבה בין הילד לאביו המת , של נוכחות האב בתודעתו של הילד ו של היכולת של הילד לשמר בנפשו את זכר המת ולגייס אותו לטובת ביטחונו . מי שאיבד מישהו קרוב יכול אולי להזדהות עם יוחאי או " לא להרגיש לבד" כשהוא קורא על רגשות של אחר , שגם איבד מישהו קרוב , ועל ההתמודדויות עם שאלות של הסביבה , שאולי גם הוא חווה אותן . כאן כדאי להציע לילדים שתי אפשרויות : שיחה או כתיבה . יש ילדים שיעדיפו לא לדבר בעניין רגיש כל כך , בעיקר אם יש בו מבחינתם פן אישי , ויבחרו בכתיבה . קטע מידע בנושא יום העצמאות – " איך נולדה מדינת ישראל – " ? על פי ספר ה לימוד " לחיות יחד בישראל" לכיתה ג מטרות ההוראה היבט תוכני – רכישת ידע ( אף כי בקצרה ואחרי פישוט ) על התהליך שבסופו קמה מדינת ישראל , יצירת ציר זמן רצוף הנשען על אבני יסוד שהילדים מכירים , הכרת שמות ומושגים מרכזיים בהיסטוריה של עם ישראל . היבט עיוני- אורייני – קריאת קטע מידע בנושא היסטורי , תחום שהילדים מיעטו לעסוק בו עד כה בשל גילם ; הבנת תהליך רב - שלבי ופיתוח היכולת ליצור רצף לכיד של אירועים עד לתוצאה ידועה ; התבוננות במבנה של טקסט מידע ובפסקאות כחלק משלמות טקסטואלית ; התבוננות בתפקידיהן של מילות קישור ומילות גוף , מיזוג ידע ממקורות שונים לטובת כתיבה לנושא נתון . הטקסט עובד מהפרק " איך נולדה מדינת ישראל" המצוי ב יחידה " מדינת ישראל – המולדת שלנו" שבספר " לחיות יחד בישראל" לכיתה ג בהוצאת מטח . הערות על ה טקסט חשוב להידרש בכיתה ל צירוף " חוזה המדינה , " להסביר " חוזה" כבעל יכולת לראות למרות הקשיים את מה שאפשר להשיג בעתיד ; בתנ"ך כונה הנביא בשם " חוזה , " והנבואה- " חזון . " חשוב לקשור בין תאריך ההכרזה על המדינה המופיע בטקסט למועד שנקבע כיום העצמאות של ישראל . בעבודה עם מתקדמים כדאי להסביר את טעמו של המונח " עלייה" ( לארץ ישראל , ( מושג שחוק שאנו משתמשים בו תדיר , אך איננו נותנים את דעתנו על הסיבה לבחירה בו : ב תנ"ך יש מופעים רבים של השורש ה-ל-ע לתיאור הגירה לארץ ישראל , למשל " ויעל אברם ממצרים הוא ואשתו וכל-אשר-לו , ולוט עמו —הנגבה"

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר