עמוד:178

סיפורה לנעמי מורגנשטרן , שהעלתה אותו על הכתב בגוף ראשון . ( אפשר להזמין את הילדים לדון בנושא מכמה זוויות : › מה נראה לילדים קשה יותר – להעלות על הכתב סיפור אמיתי או סיפור בדיוני ? ( תשובות אפשריות : בדיוני יותר קשה כי צריך דמיון עשיר ולא קל להמציא דמויות ועלילות , אמיתי יותר קשה כי החשיפה גדולה ולפעמים כואב להיזכר , ועוד ) › מה , לדעתם , הניע את חנה גפרית לספר את סיפורה האישי ? ( תשובות אפשריות : הרצון לחשוב מחדש ולהבין את מה שקרה לה , הרצון לספר גם לאחרים , כדי שלא ישכחו , ועוד ) › האם לעובדה שידעו שהסיפור הוא סיפור אמיתי היתה משמעות עבור הילדים ? האם בשל כך הסיפור מרגש או מסקרן יותר ? ( אולי י ש לתלמידים דוגמאות לספרים אחרים שקראו ומבוססים על סיפור אמיתי , או דוגמאות לסרטים כאלו ( . שיר ללא שם ") אבא של יוחאי " ) מאת תרצה אתר מטרות ההוראה היבט ערכי – התבוננות בנושא השכול – אח ד מן ה נושאים המרכזיים בחברה הישראלית ובתרבותה – דרך הפריזמה הספרותית . היבט תוכני- רגשי – פיתוח היכולת להתקרב רגשית לעולמו של ילד שחווה אובד ן קשה . היבט ספרותי- אורייני – היכרות עם שיר המבטא תכנים קשים וטלטלה רגשית עזה , וכתוב בשפה יומיומית , באיפוק ובחסכנות מילולית . זהו טקסט שירי שבמרכזו ילד בן שלוש , המנסה להסביר לילדים סביבו , ולאמתו של דבר לעצמו , את היעדרו הפיזי של אביו ממציאות חייו . בו בזמן הילד מחפש דרך להעצים את נוכחותו של האב בחייו הרגשיים , בזיכרון שלו ובתודעתו . השיר לקוח מהספר " מלחמה זה דבר בוכה" שכתבה המשוררת תרצה אתר לאחר מלחמת יום הכיפורים . הספר ראה אור בתשל"ה , והשירים עוטרו בציורים מעשה ידיהם של ילדי קיבוץ גבעת - חיים . לשיר אין שם והוא מופיע כמספר 04 ברשימת השירים בספר . שתי השורות הראשונות יכולות להתפרש כפתיח לעניין יומיומי : עוד לא חזר הביתה / לא חזר הביתה כי עבד עד מאוחר / כי המכונית התקלקלה וכן עוד אפשרויות . אבל השורה השלישית מעוררת סקרנות חשדנית בפסקנותה : מה זאת אומרת " לא יחזור הביתה ? " למה לא ? מאי ין הביטחון הזה ? הטקסט השירי אינו מכיל אף מילה מן המסגרת הסמנטית של מלחמה , נפילה בקרב , מוות , יתמות ושכול . קריאה מילולית חפה מידע עולם ומהקשר של זמן ומקום תייצר שיר אחר לגמרי או המלצה לפרשנות אחרת ; אבל התבוננות רחבה יותר , הכוללת את שם הספר " ) מלחמה היא דבר בוכה , ( " ידע עולם וידע שפתי רחבים – כל אלה מגדירים את ההקשר . לפני ביצוע הפעילויות : את שתי הפעילויות הראשונות כדאי להציג לתלמידים אחרי קריאת השיר , אבל לפני כל דיון נוסף . הפעילויות הללו מאפשרות לתלמידים לחוש באופן ראשוני במשמעותם ובע וצמתם של אמצעים אמנותיים , כמו חזרות ובחירות סמנט יות ( גם כשאין מגדירים אותם פורמלית . (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר