עמוד:176

בחרנו ב- 3 קטעים מתוך הספר , מתוך מחשבה שאין בכוחו של קטע יחיד להעביר לתלמידים מה שקרה לילדה בסיפור . נבחרו קטעים המתארים מצבים שונים בתהליך שעוברת הילדה : › הקטע הראשון ( עמ' 03-04 בספר שכתבה נעמי מורגנשטרן ) עוסק ביום הראשון ללימודים , ומספר איך חנצ'קה היהודייה לא הורשתה להיכנס לביה"ס , בגלל יהדותה . › הקטע השני ( עמ' 44-42 בספר ) מתאר את החיים של הילדה ואמה במחבוא בוורשה בחסות בני הזוג הפולנים . › הקטע השלישי ( עמ' 34 בספר ) הוא קטע הסיום , המספר על חייה של חנה המבוגרת בארץ אחרי המל חמה . כדאי לשקול קריאה בקול באוזני התלמידים ( או חלקם ) אחרי הקריאה הדמומה שלהם ; קריאה כזו , בלוויית הבהרות קלות בגוף הטקסט , עשויה להועיל למי שזרות השמות והתקופה פוגמים ביכולתו להבין את הרצף . פעילות 1 אחרי הרקע הכולל על המלחמה ומה שאירע לבני המשפחה , שתי השאלות בפעילות ממקדות את התלמידים בסיפורה האישי של חנצ'קה , ותחילה במקום ובזמן שב הם מתרחש קטע הסיפור שמוגש להם . פעילות 2 חשוב לקיים בכיתה שיחה ולאפשר לתלמידים לבטא את התרשמותם מדבריו הקשים של השוער וממחש בותיה המפתיעות של חנצ'קה , ולשתף את חבריהם במחשבות וברגשות שלהם בעקבות הקריאה . פעילות 3 יש כאן שתי תגובות מפתיעות : אחת – של חנצ'קה , שנמנעה מלספר להוריה מה קרה בכניסה לבית הספר ולא שיתפה אותם בתחושותיה . שנייה – שתיקת ההורים , שבוודאי שיערו למה ילדתם חוזרת הביתה בבוקרו של היום הראשון ללימודים . ייתכן שהילדה התביישה לשתף את הוריה , אבל ייתכן גם שלא רצתה להכאיב להם . באשר לתגובת ההורים , ייתכ ן שהתקשו להתמודד עם החוויה הקשה שבתם עברה ולדבר על המצב בגלוי , א ו שהתקשו להצדיק את הפסיביות שלהם והתביישו בעצמם מהעובדה שלא מיהרו לבית הספר לתבוע את עלבונה של בתם . ייתכנו , כמובן , סיבות נוספות , וכדאי להעלות את הנושא לשיחה בכיתה . פעילות 4 ההורים שיערו מראש כנראה מה צפוי לחנצ'קה בשער בית הספר , והכינו עבורה חדר לימוד וספרים . כדאי לכוון את הילדים לראות באור חיובי את יתרונותיה של תגובת ההורים ; לא נכנעו לתחושות של השפלה ומסכנות , אלא בחרו להפוך את תחילת שנת הלימודים – גם בדרך שנגזרה עליהם – לחגיגה . פעילות 6 כדאי להפנות את הילדים קודם כ ול למידע שמספק הטקסט : "שנתיים לא הביאו חנקה ובאשה חברות הביתה" ו"אמא הייתה אחראית על ניקיון הבית . היא בישלה את הסבון , שהגברת סקוברונק מכרה בשוק ] כדאי להסביר שבאותו זמן , במידה רבה בגלל המצוקה והמחסור , אנשים הכינו סבון בבתיהם [ , ותפרה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר