עמוד:174

פעילות 2 סעיף ב – כפי שאפשר לראות בטקסט , שתי הגיסות אינן עונות בתשובות אמת : הגיסה הענייה אינה אומרת אמת מן הסיבות הערכיות – היא מבקשת שלא להיראות בעוניה ולא להשפיל את משפחתה . הגיסה העשירה אינה אומרת אמת מן הסיבות הלא נכונות – היא מבקשת להיראות כענייה מרודה , כדי לזכות במתנו תיו של הזקן הפלאי . סעיף ג – מטרת התרגיל לעזור לילדים " לעשות סדר" באוסף השאלות והתשובות בסיפור ותוצאותיהן ולהבין במדויק את עלילת הסיפור . סעיף ד – כדאי לוודא ש הילדים הבינו שהמשמעות של המשפט היא : " מה שהיה עד עכשיו – ישתנה , " ! כלומר : עוניה של הגיסה הענייה ישתנה לעושר , והגיסה העשירה תהיה ענייה . פעילות 3 סעיף ד – ביצוע סעיף זה מותנה בכך שהתלמידים למדו את הסיפור הראשון המופיע בפרק , " טוקאץ' ואליהו הנביא . " בשני הסיפורים מסופר על אליהו הנביא , שהושיע את מי שנזקק לעזרה ; הילדה אנצ' יקה , שבריונים תקפו אותה לאור יום , והאישה הענייה , שלא היה לה כסף להכנות לפסח . בסיפור השני אליהו הנביא גם ממלא תפקיד של עושה צדק – הוא מעניש את האישה העשירה , שלא זו בלבד שלא עזרה לקרובתה הענייה לקראת הפסח , אלא גם השפילה אותה ושיקרה כדי לזכות בעוד ועוד רכוש . פעילות 4 סעיף א – גם כאן יש כמה אפשרויות , והילדים מן הסתם יעלו אותן , בהתאמה למקום הרגשי שהם נמצאים בו : ייתכן שמצבה של הגיסה הענייה השתפר , והיא רצתה באמת לשמח את גיסתה העשירה , ואולי אף לחנך אותה ולהראות לה נדיבות אמת מהי ; ייתכן גם שהגיסה הענייה , משהשתפר מצבה , רצתה להקניט את קרובתה העשירה , כאילו אמרה : כך צריך לשלוח מגש , ולא כמו שאת נוהגת לשלוח לי ! סעיף ג – הביטוי " ודלתה פתוחה לכול" החותם את הסיפור אומר שהגיסה הענייה אכן קיימה את המצווה שבאה בסוף הקטע של " הא לחמא" – " כל דכפין ייתי וייכל , כל דצריך ייתי ויפסח " . פעילויות לקראת סיום פעילות 1 כדאי להרחיב על השימוש בהווה : הפעלים בהווה בקטע הזה משמשים לשתי מטרות שונות – " את יודעת שאני ממהרת" – דו גמה לשימוש בהווה כדי לציין זמן ממש , פעולה שמתרחשת ברגע שמדברים . לעומת זאת " תמיד תופס , " " אף פעם אני לא הולכת , " " בכל בוקר ... מחכה לי " - אלו דוגמאות לפעולות חוזרות , לתיאור הרגלים חוזרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר