עמוד:173

ברורה בין הדמות הטובה בסיפור לדמות הרעה , וישנו הכוח העל - טבעי . כמו ברוב סיפורי העם והמעשיות – סוף הצדק לנצח : הישרים הצנועים יוצאים נשכרים , החמדנים מפסידים . פעילות 1 סעיף ב – יש כמה אפשרויות : הגיסה העשירה הייתה קמצנית ; הגיסה העשירה רצתה להבליט את ההבדל שבין שתי המשפחות ; היא לא יכלה להשלים עם האפשרות שבליל הסדר שולחנה של גיסתה ייראה יפה כמו שולחן משפחתה שלה ; היא הניחה לשפחותיה להכין את המשלוח ולא בדקה מה הן מניחות בו ; מכל האפשר ויות הללו עולה זלזול , חוסר אכפתיות ורוע לב . עם תלמידים מתקדמים אפשר להתבונן בפן הספרותי , ולהראות איך הסיפור מציג לא רק את ההבדל החומרי בין שתי הגיסות ( עשירה וענייה , הבדל שכשלעצמו אינו מטיל דופי בזו או בזו , ( אלא גם את ההבדל ביניהן מבחינה מוסרית . המספר אינו אומר " הגיסה העשירה הייתה רעה , " אלא מספר על התנהגותה ( בלי להוסיף את דעתו ) – ודי בזה . הבלטה של מילות מפתח כמו אלה המצוינות בגוף השאלה יקלו על התלמידים בכתיבת תשובותיהם . המורים יחליטו אם הפעילות תי עשה באמצעות שיחה בכיתה או בשיח כתוב . הצעה להרחבת הפעילות בעזרת המשימה הבאה – עבדו בזוגות : הציגו שיחה דמיונית : האישה הענייה אומרת לאישה העשירה מה היא מרגישה ומה היא חושבת כשהיא מקבלת מאכלים ובגדים כאלה , והעשירה עונה לה . שיחה כזו יכולה להתפתח בכמה כיוונים : ייתכן שהאישה הענייה תאבד את עשתונותיה ותביע את זעמה על גיסתה העשירה ; ייתכן שהיא תשמור על כבודה ועל ג אוותה , תדבר בשקט ובהדרת כבוד ותימנע מתחנונים ומעלבונות ; העשירה עלולה לדבר בחוסר סבלנות ובגסות רוח ולעלוב בגיסה הענייה ; יש גם אפשרות אחרת – דבריה של הגיסה הענייה יגעו בלבה של העשירה , והיא תתחרט , תתנצל , ותבטיח לשנות את דרכה . כל זוג צריך לבחור אפשרות אחת מאלה או כל אפשרות אחרת , לכתוב את הדברים ( את דברי הענייה ואת דברי העשירה , ( ולהציג אותם מול הכיתה . אפשר להציע לתלמידים להשתמש במילים המופיעות ב סוגריים בסעיף ב . הבלטה של מילות מפתח כמו אלה יקלו על כתיבת מבעיהן של שתי הגיסות . כמובן , כשמציגים שיחה בין שתי דמויות כדאי לתת את הדעת גם על ההנגנה ( אינטונציה ) ועל האפיונים הרגשיים של הקול , וכן על שפת הגוף .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר