עמוד:168

אנו מציעים למורה להסביר בלשונה את תוכן המדרש , לפני השיחה בכיתה , ולאחר מכן ללמד את התוכן בצורה מעמיקה יותר בעזרת הפעילויות הבאות . להלן הצעה להוראת המדרש בשלבים תוך הסתייעות בפעילויות המובאות בספר . מומלץ לקרוא את המדרש עד למילים " כך היו ישראל דומים" ולהסבירו . לאחר מכן כדאי לעבור לביצוע פעילות , 2 בה מתבקשים התלמידים לזהות את הפירוש המתאים למילה מקנן . כדאי לכוון את התלמידים להעזר באסטרטגיה של הבנת מילה קשה בעזרת השורש / משפחת המילים . פעילות 3 ממחישה גראפית את מצבה של היונה , ומאפשרת למורה לוודא כי התלמידים הבינו חלק זה של המדרש . בשלב הבא כדאי לקרוא את המשכו של המדרש עד למילים " מה עשו , " ולבצע את פעילות . 4 לאחר השיחה כדאי לעבור לפעילות 5 ולבקש מהילדים להשיב על סעיף א . אחר כך אפשר לבקש מהילדים להצ יע דרך פעולה לבני ישראל , על בסיס מעשי היונה . לאחר מכן כדאי לקרוא את המדרש עד סופו ולהשיב על סעיף ב . אפשר לשאול את התלמידים מהו מוסר ההשכל אותו הם לומדים מהמדרש ? מה ניתן לעשות בשעת צרה ? פעילות - 6 פעילות זו דורשת הזכרות במידע שנלמד בעבר ויישומו . ניתן לבקש מ הילדים להזכר בע"פ במאפייני משל ובמידת הצורך גם להקריא את המידע המופיע בספר הראשון בעמוד . 014 פעילות 7 -הפעילות מסכמת את המדרש באמצעות השוואה בין המשל לנמשל . לפני ביצוע הפעילות בכתב כדאי לערוך השוואה בעל פה : מה משותף ליונה ולבני ישראל ? ( שניהם ניצבו בתווך בין שני אויבים , שניהם נמצאו בסכנה , שניהם קראו לעזרה ) מה השונה ? ( דמויות האויבים , הגורם המסייע . ( פעילות 8 -לפני הפעילות כדאי להזכר בקטע המידע בנושא לשון חז"ל שהופיע בספר הראשון בעמוד 012 ואולי אף לקרוא אותו שוב . פעילות - 9 לפני הכתיבה מומלץ להרחיב את הדיבור על מצבם הנפשי והרגשי של בני ישראל באותה עת . רצוי להזכיר לתלמידים כי בני ישראל ברחו זה עתה בחפזון משעבוד המצרים , נוגשיהם עד לא מכבר . הם עייפים ורצוצים משנים של עבודה קשה והותירו מאחור את בתיהם ואת מצרים לאחר שצפו בעשרת המכות . הם הולכים כעת אל הלא נודע , ומיד נתקלים במצב מסוכן ומפחיד . אפשר לשאול את התלמידים מה לדעתם מרגישים בני ישראל ? כיצד היו הם חשים אילו היו נמצאים באותו מצב ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר