עמוד:166

מלכודת , ולבקש שיגזרו מהם פעלים . אפשרי גם התהליך ההפוך : להציע לילדים פעלים – א בטחו , כדררנו , מגנטתי , ימסגרו – ולבקש שיאתרו את שמות העצם שמהם נגזרו . פעילות 3 זהו המשך המשימה ארוכת הטווח על ע' הלל , שתחילתה בכרך הראשון , בפרק " פוגשים שירים , פוגשים ילדים , " שאלה 1 מתייחסת לשיר " יוסי ילד שלי מוצלח , " עמוד . 26 המשימה מתוארת במד"ל בעמוד . 22 קטע מידע בנוגע לאקדמיה ללשון ה עברית ודף מתוך " למד לשונך" פעילות 1 הטקסט מוסר מידע על האקדמיה ללשון העברית , שהיא " המוסד העליון למדע הלשון העברית" על פי חוק המוסד העליון ללשון העברית , תשי . 0243 - ג" מטרותיה הן : . 0 לעשות לכינוס ולחקר אוצר הלשון העברית לכל תקופותיה וגלגוליה ; . 4 לעשות לחקירת מבנה הלשון העברית , תולדותיו וגלגוליו ; . 3 לכוון את דרכי התפתחותה של העברית . באתר האקדמיה ללשון ניתן למצוא את החלטות האקדמיה על מילים ומונחים חדשים , מילונים נושאיים , תשובות לשאלות נפוצות ושפע של מידע על הלשון העברית לתולדותיה . קישור לאתר האקדמיה ללשון עברית : http : // hebrew academy . huji . ac . il / Pages / default . aspx בעבודה עם קבוצות תלמידים אפשר לגלוש באתר האקדמיה ולהציג בפניהם שניים שלושה מדורים שיעזרו להם להבין מה ן מטרות הגוף הזה . למשל , בדף הבית תחת הכותרת " מילים" אפשר למצוא את המדור " איך אומרים בעברית , " ובו מאות רבות של מילים לועזיות שחדרו לעברית ( כאלה שגם ילדים משתמשים בהן , כמו פלסטלינה , דוש / טוש , רולרבליידס , באולינג ) לצד החלופות העבריות שלהן . אפשרות אחרת – בדף הבית , תחת הכותרת " החלטות , " בסעיף " מילים ומונחים" אפשר למצוא מילים שאין יודעים את פירושיהן , והילדים יוכלו להתנסות בכך בעצמם . סעיף א – לאיתור מילים כאלה אפשר להפנות את הילדים לעיתונות היומית . סעיף ב – כדי להסביר מדוע המילה שנבחרה מוצאת חן בעיניהם , הילדים יכולים לה זכיר כל היבט שמושך את תשומת לבם : המצלול ( איך נשמעים צליליה ומה הם מזכירים , ( אורך המילה , זרות ההגייה , קרבת האובייקט לעולמם וכן הלאה . סעיף ג – הפעילות אינה קלה , וכדאי להדגים לילדים איך אפשר להתייחס למרכיבים שונים במילים . למשל , כשמתבוננים ב"פצפוצי תירס " כדאי לשים לב למצלול של המילה " פצפוצים , " המתאר את הקולות שמשמיעים גרעיני התירס כשהם תופחים בעת החימום ( לתוספת עניין , אפשר לקרוא לילדים גם את המילה באנגלית המופיעה באותו דף . ( או - כשמתבוננים במילה " מפרסה" אפשר להבחין בשורש ס- ר-פ המתאים לפונקציה של המכשיר , ובדמיון בין מבנה המילה " מפרסה" למכשירים אחרים , כמו : מצלמה , מזמרה , מטחנה , מכסחה , מגרסה , מסחטה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר