עמוד:165

עבור תלמידים מתקשים אפשר להציע את התבניות ולבקש שישבצו את המילים המתאימות , כמו בדוגמה הבאה : ( מי שרוצה להיות אריה ) מאת ע' הלל השיר הקטן לקוח מ"ספר הקשקושירים " של ע' הלל , שרובו ככולו שירי נונסנס קטנים . לא במקרה שמה של הסוגה בעברית הוא " שירי אי -גיון" ( הלחם של אי - היגיון . ( לדעתה של חוקרת ספרות הילדים מירי ברוך , " יצירות ' נונסנס ' אינן שירי שטות כלל ; הן אינן נטולות היגיון , אלא הן פונות אל היגיון אחר , הנוגד את מוסכמות הדיבור והמחשבה שבלשון בני האדם" . יצירות נונסנס רבות מושתתות על משחקי מילים ועל שבירת מבנים שפתיים והפרת כללים לשוניים . בשירו זה של ע' הלל , האופי האי -גיוני נוצר כתוצאה משימוש הגיוני במילים מומצאות שאינן קיימות בשפה ולכאורה אין להן משמעות . פעילות 1 כדאי להפנות את הילדים לצירופי המילים החוזרים בשיר ולמילים המומצאות , כדי שלשם המוצע תהיה זיקה לרוח האי - גיונית בשיר . פעילות 2 סעיף א – בכל אחד משלושת החלקים - שורה ארוכה ושורה קצרה בת מילה אחת ; גם הפיסוק זהה ; השורות הארוכות זהות , למעט שם שונה של בעל חיים ; אחרי כל שורה ארוכה מופיעה שורה קצרה שבה מילה המהדהדת כמו פועל בגוף שלישי יחי ד . המילים בשורות הקצרות הן מילים מוזרות , לא מוכרות , מצחיקות ; כל מילה קצרה מתחילה ; "ש"ב המילים בשורות הקצרות בנויות על שמות בעלי החיים המוזכרים בשורות הארוכות . סעיף ב – כמו לשלונסקי לפניו , גם למשורר ע' הלל הייתה חיבה מיוחדת לעברית . בשיר הקטן הזה הוא משתמש בשמות עצם – אריה , קרוקודיל , ציפור – ויוצר מהם פעלים . סעיף ג – יצירת פעלים משמות עצם היא אחת מדרכי התצורה של מילים בעברית : שם הפועל " לטלפן" נוצר משם העצם " טלפון , " שם הפועל " למפות" נוצר משם העצם " מפה" וכיו"ב . הפעלים החדשים של ע' הלל הופכים את שירו ה קטן למהתלה : הם מצחיקים מפני שצליליהם מוזרים לאוזניהם של דוברי העברית , ומפני שהם חסרי משמעות קונקרטית , שהרי מה פירוש "שיאריה ? " או " שיצפרפר ? " מלבד הרובד ההומוריסטי , השיר הקטן מספק לילדים נקודת מבט על המטא - לשון של העברית . אחרי החיוך הראשון , אפשר להשתמש בשיר כדי להראות לילדים דרך זו של תצורת מילים בעברית גם מחוץ לאוצר השמות של בעלי חיים ולאפשר להם להתנסות בכך : להציע שמות עצם כמו מסגרת , כדור , אבטחה , מגנט , 60 ברוך , מ' . ) 0185 ( סוגיות וסוגים בשירת ילדים . הוצאת משרד הביטחון . עמוד . 11

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר