עמוד:158

מהדהדת את הפסוק בצורה הומוריסטית . ייתכן שיהיו תלמידים שירגישו בכך . בשתי הכרזות בולטת צבעוניות עליזה . פעילות 6 התבוננות בטבלה תגלה שבכרזה של תל אביב מודיעים על האירוע ללא פרטים , בירושלים יש יותר פרטים אף שחסר עוד מידע . בכרזה הימנית המלל מצומצם ביותר . גם הקשר למקום ( תל אביב ) מתבטא רק בסמל העיר . מתוך התבוננות בכרזות כדאי להרחיב ולשוחח על מטר תן של הכרזות : להכניס לאווירת החג , לעורר סקרנות לגבי אירוע שעומד להתרחש , להראות שהעירייה מתכננת חגיגה . מהמלל שנבחר ברור שאין מטרתן לספק פרטים מדויקים על האירוע . פעילות 8 הכוונה היא לעובדה שבכל התמונות מופיע אריה . מטרת השאלה היא לעורר מחשבה שהבחירה באותו רעיון חזותי אינה מקרית , ושהאריה נבחר בשל קשר כלשהו לירושלים או אולי לפורים . להתמודדות עם השאלה " למה אריה " ? יש כמה מטרות : בתחום ההתבוננות – זיהוי רכיב משותף ; בתחום הכרזות – עמידה על רכיב המעביר מסר קצר וקולע ( אחרי שמפענחים אותו ;( בתחום פתרון בעיות – מחשבה היכן לחפש את הפתרון ופעילות מתוך שיתוף . אפשר לבקש מילדים שיש להם קרובים בירושלים לברר אם יש קשר בין אריות לירושלים . אפשר לנצל את התקשורת האינטרנטית ולבקש מילדים לשלוח שאלה ל תלמידים בני גילם בירושלים . פעילות 9 בפעילות זו נחשפים התלמידים לסמל העיר ירושלים . המטרה בהצגת הסמל היא הדגמה לקשר שבין אריה לעיר , ומכאן הבנה שהבחירה של הרכיב החזותי נעשתה מתוך התייחסות לקשר זה . תלמידים חדי עין עשויים גם לגלות את חומת העיר בסמל ( חומה הופיע ה גם בכרזה הראשונה של ירושלים שהוצגה בפרק . ( אין בכוונת הפרק ללמד את נושא הסמל , אך כדאי להיות ערים לכך שייתכן שיהיו מי שיעמדו על הדמיון בין סמל העיר ירושלים לסמל המדינה ( ענפי הזית . ( תלמידים מתקדמים מאוד אפשר לאתגר בשאלה על כך . פעילות 11 למורים שירצו לעסוק בזה בין ביזמתם ובין כתגובה להערה בכיתה , ניתן להזכיר גם את המושגים " מוקפות" מול " פרזות , " לשוחח על החיוב במצוות פורים בהתאם למקום המגורים - ערים מוקפות או פרזות , ולהזכיר מקרים מעניינים המתרחשים כתוצאה מהבדל זה כמו : חגיגת פורים באזור המרכז ול אחר מכן השתתפות בחגיגות פורים בירושלים וכדומה . פעילות 11 מבחינת חלוקת השטח , הרכיב החזותי תופס מקום גדול מהטקסט . עם זאת , שלוש המילים בולטות וקופצות לעין ומקושרות לאיור בצבעוניותן . אין תשובה חד משמעית , היא תלויה בין השאר גם בעיני המתבוננים , מה הם קולטים ראש ון , ואולי במקרה זה האיור והמלל נקלטים בו זמנית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר