עמוד:151

אפשר לתת לתלמידים משימה נוספת או חלופית : כתבו סיפור קטן על אחד מהמקרים שלפניכם . חשבו על תירוץ מצחיק , מוזר ולא הגיוני שיסביר מה קרה : › דני מבקש מאחיו שישאיל לו את הגיטרה , ומחזיר לו בצל – איך הוא יסביר את זה ? › שירה מגלה את החתול שלה על הראש של אמא , מתחת לכובע – איך אמא תסביר את זה ? › רוני הזמין במסעד ה פסטה וקיבל צלחת עם זוג נעליים – איך הטבח יסביר את זה ? אתם מוזמנים לדמיין גם מקרה משלכם , להמציא לו תירוץ ולכתוב סיפור . פעילות 2 משוררים וסופרים אינם חוזרים על דברים סתם , אלא משתמשים בחזרות לצורך הדגשה של משהו מסוים . אפשר לשוחח בכיתה על ההיגיון הפנימי של השיר , שמזמין את תיאורי המטען : o בפעם הראשונה – תיאור המטען , גודלו ומוזרותו משמש לתיאור של הגברת . o בפעם השנייה – התיאור מקביל לספירת מלאי : בודקים מה יש ומה חסר , שכן הכלבלב נעלם . o בפעם השלישית – הזיווג בין הכלב הגדול לתיאור המטען מדגיש את מופרכות הניסיון " להדביק" אותם ואת הפניקה של עובדי הרציף . o בפעם הרביעית – תיאור המטען מקביל לרצון של הגברת לוודא שקיבלה את כל חפציה בחזרה . נוסף ע ל ההיגיון הפנימי של השיר , הבתים החוזרים הם בתים קצביים ומשעשעים , ויש הנאה רבה בציפייה להם ובקריאה שלהם . פעילות 3 אפשר גם להפוך את המשימה ו לבקש מהילדים למצוא את המילים הקשורות לחוש השמיעה . הבחירה בכיוון השאלה היא לפי רמת הכיתה כולה או תלמידים מסוימים בה . פעילות 4 כדאי להדגיש בפני התלמידים את ההיבט התיאטרלי של השיר : מי נמצא " על הבמה" בכל סצ נה ? מאיזו נקודת מבט מסופרים האירועים השונים ? מי , למשל , מתאר את המטען – הגברת ? הנוסעים שמתבוננים בה ? עובדי הרכבת ? כל בחירה תשפיע על אופן ההקראה וההבעה . › אפשר גם להכין " מיני - הצגה" על השיר , בעבודה כיתתית משותפת . בהצגה חמישה תפקידים מובחנים : מספר , גברת , "אדם עם מספר על מגבעת " כלבלב וכלב . את שאר התפקידים ימלאו כל ילדי הכיתה . את הכנת ההצגה תקדים עבודת הכנה בקבוצות : התלמידים יוזמנו לחשוב אילו עוד דמויות יכולות להשתתף בהצגה : עוברי אורח ? נוסעים ברכבת ? מה הם יכולים לעשות ? האם אפשר להציג גם את הסצ נה של הנסיעה ברכבת , שבה איש אינו אומר דבר ? השיר " גברת עם סלים " מאת חיה שנהב פעילות 1 סעיף ב –

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר