עמוד:150

› לפני הקריאה אפשר ( אך לא הכרחי ) לומר שבשיר תהיינה כמה מילים לא מוכרות , שתוסברנה בהמשך . אפשר גם לבחור שתיים - שלוש מהן ולהסביר אותן , כדי שיהוו עוגנים במהלך הקריאה . אם יש זמן , אפשר להציע לתלמידים שינחשו מה המשמעות של מילים כמו " אמתחת" או " סרה" לפי ההקשר בשיר . › בית אחד בשיר חוזר ארבע פעמים , בשינויים קלים . אלו בתים קצביים ומשעשעים , ויש הנ אה רבה בציפייה להם ובקריאה שלהם . בקריאה השנייה בקול אפשר לבקש מהילדים שיצטרפו ויקראו יחד עם המורה . › בין הקריאה הראשונה לשנייה אפשר לבקש מהילדים לקרוא קריאה דמומה . פעילות 1 סעיף א – פרט למילים הלא מוכרות , יש בשיר גם מידע שעשוי להיות לא מוכר לילדים . למשל – רכבת שנוסעת שלושה ימים . אפשר להתעכב על הפרט הזה , לשאול אם הוא מוזר או מוכר ; אם יש בכיתה עולים חדשים או ילדים ממשפחות עולים , אולי יהיו לכם חוויות אישיות על נסיעות כאלה . סעיף ב – אפשר להציע לתלמידים לדמיין את העלילה ולתאר אותה כמו בסרט , משום שיש שם שתי סצנו ת ברורות על הרציף ( בהתחלה ובסוף , ( ובאמצע רואים רכבת נוסעת . מתלמידים מתקשים אפשר לבקש שיסדרו את המשפטים הבאים לפי סדר ההתרחשות ( המשפטים כאן כבר עורבבו : ( › לתחנת הרכבת הגיעה גברת עם הרבה חבילות ועם כלבלב קטן . › הגברת נסעה ברכבת שלושה ימים . › את החבילות והכלבלב הכניסו לרכבת ונתנו לגברת קבלה . › במקום הכלבלב העלו לרכבת כלב גדול , פרוע ונבחן . › כשהגברת ירדה מהרכבת היא קיבלה כלב גדול ופרוע במקום הכלבלב שלה . › הכלבלב של הגברת ברח ונעלם בלי שהגברת ידעה . השיר אינו קל להבנה בגלל שפתו , ולכן חשוב לוודא שכלל הכיתה ( ולא רק התלמידים המתקשים ) הבינו כי הכלבלב של הגברת ברח ( והיא לא ידעה זאת ) ובמקומו העלו כלב אחר – על ההבנה הז את מבוסס ההיבט ההומוריסטי בשיר ( ראו סעיף ג . ( סעיף ג – מי שקורא ים את השיר יודע ים שהכלבלב ברח מהרכבת ושהכרטיסן משקר , אבל הגברת לא יודעת את זה , ומבחינתה מה שקרה הוא תעלומה גמורה . לפעמים אנחנו צוחקים בהנאה כשאנחנו יודעים משהו שהדמות בשיר או בסיפור לא יודעת . הצחוק גם מבטא הקלה מהמתח , הנאה מהאבסורדיות של הטיעון ומכישרון ההמצאה של הכרטיסן . הצעה לפעילויות נוספות בהקשר לנושא התירוצים וההומור בשיר – נסו להמציא עוד תירוצים מצחיקים לכך שבמקום כלבלב מחזירים לגברת כלב גדול ופרוע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר