עמוד:140

› אפשר לשוחח עם תלמידים על עצם הרעיון של אנלוגיה בין דבר מופשט לדבר ממשי . בהקשר זה אפשר להזכיר את המדרש על ארבעת המינים המקביל בין ארבעת המינים לעם ישראל . › אפשר להציב בפני התלמידים את הדימויים הבאים ( או דומים להם : ( › משפחה היא כמו סלט ירקות , כי כמו שסלט ירקות .. .. כך המשפחה ..... › חברות היא כמו אשכול ענבים , כי כמו שבאשכול ענבים ... כך בחברות ...... ולהזמין את התלמידים לשיח מורחב כתוב או דבור לפי הפורמט הזה , ואף לבקש מהם להמציא בעצמם . כהרחבה לשונית , אפשר להציג בפני הילדים מילים הקשורות לתאנים : תאנה מיובשת , אותה נהוג לאכול בט " ו בשבט כחלק מהפירות היבשים , נקראת גם " גרוגרת . " גוש של תאנים מיובשות נקרא גם " דבלה " " ) דבלות ] 0 [" או " דבלים " ברבים . ( קטיף תאנים נקרא " אריה . " כמו כן הוא נקרא " קיץ " ומכאן שם העונה , שבשלהיה התאנים מבשילות . אפשר להסביר גם כי המילה קטיף מתייחסת לפירות שונים ; מסיק – לזיתים ; ובציר – לענבים . " וכי תבואו אל הארץ" ( ויקרא רבה כה ג ) מדרש זה מבליט את חשיבותן של הנטיעות בארץ , בדומה למדרש " הקיסר , הזקן ועץ התאנה , " ומוסיף עליו נדבך נוסף . במדרש הקודם , הוצגו הנטיעות כהמשכיות של רצף בין דורי -כל דור נוטע עבור הדורות הבאים אחריו . המדרש שלפנינו מוסיף את השלב שקדם לנטיעות האנושיות בארץ -הנטיעות שנטע הקב"ה בגן העדן . במדרש מובאת המילה " מטע" . במשמעות של נטיעה או נטיעות , המוכרות יותר לילדים . במידה והילדים מתקשים בהבנת המילה , ניתן לבקש מהם לאתר מילים אחרות בעלות אותו שורש המופיעות גם כן במדרש , כמו : " ונטעתם" או " ויטע , " ולהעזר בהם להבנת משמעות המילה הקשה . פעילות 1 ניתן לשאול את התלמידים איזו מילה במדרש סייעה להם להגיע לתשובה ( תחילה . ( פעילות 3 התלמידים נדרשים להסיק מן המדרש שלפנינו כי הנטיעות חשובות לקב"ה , על פי עיסוקו בנטיעה מיד עם בריאת העולם . בעבודה עם תלמידים מתקשים מומלץ לעבוד באופן מדורג : לאתר את המשפט המצוטט במדרש " הקיסר הזקן ועץ התאנה , " ולזהות מהו המעשה שעושה הזקן ואותו הוא מתאר כ"טוב בע יני , "'ה ורק לאחר מכן למצוא במדרש שלנו את הנימוק לטענתו של הזקן כי זהו המעשה הטוב בעיני . 'ה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר