עמוד:136

חשוב להזכיר כי המדרש הוא תורה שבעל פה , שניתנה במעמד הר סיני יחד עם התורה שבכתב . התורה שבעל פה מסבירה ומרחיבה את דברי התורה שבכתב , והיא עברה מאב לבן במשך הדורות . למעשה , דברי המדרשים הם הרחבה של פסוקי התנ " ך , שניתנה בעל פה בהר סיני וחשפה את המסר שמעבר למילים הכתובות . המדרשים הם מעין סיכום של הלימוד בבית המדרש , ועל כן חלקם כתובים כדו שיח או כציטוט של דבר חכמים . לפני קריאת הקטע אפשר לשאול את הילדים אילו מילים מזכירה להם המ ילה מדרש ולנסות להגיע למשמעות המילה באמצעות מילים אלו . תלמידים מתקדמים יכולים לערוך בכוחות עצמם רשימה של מילים נוספות ממשפחת המילים של המילה " מדרש , " ולברר בעזרתן מהי משמעות המילה . כדאי לתת דוגמאות למדרשים מוכרים , או למדרשים שנלמדו בספר כמו : " מדרש ארבעת המ ינים , " " ואהבת את ה' אלוקיך , " " רבי חנינא והתרנגולות "ו , " משה הרועה והגדי" בכדי לאפשר לילדים להתחיל לערוך הבחנה זו . מדרש האגדה " הקיסר , הזקן ועץ התאנה , " ויקרא רבה כה , ה הערות כלליות : . 0 הסיפור על הקיסר , הזקן ועץ התאנה לקוח מעולמם של חכמים ונטוע בתקופת השלטון הרומי בארץ ישראל . מופיעה בו דמותו האמיתית של קיסר רומי אדריאנוס ( מאה 4 לספירה , ( שדיכא את מרד בר- כוכבא וגזר גזרות שמד על היישוב היהודי בארץ . במדרש הזה , כמו ברבים מהאזכורים שלו במקור ות , מצורף אליו התואר "שחיק עצמות . " ובאשר לדמות המכונה " הזקן , " בגרסאות אחרות של הסיפור , " הזקן" מוחלף בדמות מוכרת מעולמם של חז – ל" חוני המעגל . . 4 הסיפור מעלה על הדעת מחזה בשלוש מערכות ; הן בראשו נה והן באחרונה מועלה בפירוט רב אירוע בודד וקצר . הטקסט של המערכה האמצעית קצרצר , והוא מתאר תקופה של כשנה או יותר ( הזמן הדרוש לתאנה לתת פרי : (

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר