עמוד:133

השאלות המובאות בפעילות מסייעות לתלמידים בהבניית הסיפור האישי שהם מספרים על פי תוכן מוגדר ומפורט , ועל כן כדאי לכוון אותם להתייחס לשאלות ולוודא כי התייחסו לכולן . עם זאת , חשוב כי הסיפור המסופר ינוסח בשטף ולא כמקבץ תשובות לשאלות . מדרש האגדה " משה הרועה והגדי , " שמות רבה ב , ב בשונה מהסיפור הקודם בפרק , הסיפור הזה מתייחס ישירות לדמות תנ"כי ת – משה רבנו , ולתקופה שבה שהה במדבר כרועה צאנו של יתרו . וכך מתאר יונה פרנקל סיפורים מסוג זה : " מרכיבי הסיפור הדרשני : עלילה אנושית הבנויה על המקרא , שיש בה רצף אירועים היוצר שינוי , קשר הגיוני בין האירועים , ודרשה המתקשרת לעלילה " . הערות כלליות . 1 כדאי ללמד את המדרש , יחד עם הפעילויות הנלוות , בצמוד ל לימוד הפרקים העוסקים בסיפורי משה במצרים , במסגרת שיעורי תורה . גם אם מגיעים לפרק הנוכחי לאחר ש פרקים אלו כבר נלמדו , עדיין יש טעם ומקום לחזור אל הסיפור ולהעמיק בו ובשאלות שהוא מעלה . . 2 אפשר לראות את הסיפור הזה גם כהסבר ל עובדה שדווקא משה רבנו נבחר להוציא את ישראל ממצרים . בסיפור זה נחשף פן נוסף של משה , ה חיוני למנהיג – פן של אחריות , שיקול דעת , דאגה וחמלה . פעילות – 1 פעילות מקדימה למדרש א . לא בטוח שלכל התלמידים יש מושג מהו רועה צאן . ב . התלמידים יכולים לציין תכונות כמו : אחריות , סבלנות , קשיחות , אכפתיות , לב אוהב . בהמשך ייעשה קישור בין רועה צאן למנהיג , אולם כבר בשלב זה אפשר לבדוק אם התלמידים מכירים דמות שיש לה תכונות כמו אלו של רועה צאן . אולי דווקא הורה ? פעילות 4 כדאי לכוון את התלמידים לדקויות . למשל : משה לא צועק או מתנפל על הגדי , אלא מדבר אתו בשקט ; הוא מנסה להבין את המנ יעים שלו לבריחה ולא מאשים אותו ; הוא לא גורר אותו בחזרה אלא מרכיב אותו על כתפיו . פעילות 6 ראו " הערות כלליות" בעניין העבודה על ה מדרש במסגרת שיעורי התורה . פעילות [ 7 נקשרת לקטע המידע " השפה המיוחדת של חכמים – לא הייתי יודע" [ סעיף א – היה רועה – רעה , רץ היית - רץ , היה מהלך - הלך . סעיף ג – אם לא מצאו את התשובה , כדאי להסב את תשומת לב התלמידים לתשובה : היו מצערין . 53 פרנקל , י' . ( 0221 ) מדרש ואגדה-כרך ב' . האוניברסיטה הפתוחה . עמוד . 461

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר