עמוד:132

קטע המידע " מצוות השבת אבדה" פעילויות 3-1 א . לפי הסיפור , ר' חנינא קיים מצוות השבת אבדה בהידור : גם קיים את דברי התורה " לא תוכל להתעלם , " גם שמר את האבדה זמן רב ונשא בטורח ; גם השקיע מזמנו ומכספו כדי לטפל בצאצאי התרנגולות – ולא לקח לעצמו דבר ; גם סיפר מיוזמתו לבעל האבדה שהאבדה אצלו , על אף שזה לא התכוון לדרוש אותה . ב . כדאי לחזור אל מה שעלה בשיחה על אבדות ומציאות שפתחה את הלימוד , ולאפשר לתלמידים להביע את דעתם על המצווה ועל התנהגותו של רבי חנינא : אדם ישר שהקפיד על קיום כל פרטי מצוות השבת אבדה , גם כאשר קיומה בא על חשבון רווחתו האישית . האם יש כאן משהו – כיוון חשיבה , אפשרות פעולה – שהם רוצים או יכולי ם לאמץ לעצמם ? האם הם עצמם נהגו באופן דומה בעבר ? ואולי הם מרגישים שאלו דרישות שקשה לעמוד בהן ? פעילות 4 הדיון בין רם לתמר עשוי להתפס כערעור על צד ק ותו של רבי חנינא בן דוסא . על כן , כדאי להפנות את הדיון לעיסוק בשאלה למי שייכות ביצי התרנגולות , ולהבהיר כי מאחר והתרנגולות אינן של רבי חנינא , גם ביציהן אינן שייכות לו , ועל כן נהג רבי חנינא על פי הדין . במקרה זה , גם כאשר ישנן ברקע נסיבות קשות , אין היתר לקחת מרכוש שאינו שלך . " ארנק " מאת אורי אורבך שיר קצר זה קושר בין המדרש על רבי חנינא והתרנגולות , העוסק במצוות השבת אבדה , ובין קטע המידע העוסק במצווה , לחיי היומיום של התלמידים . השיר מעביר לתלמידים את המסר כי השבת אבדה הינה מעשה ברור מאליו , ואין כל התלבטות לגבי קיומה , גם כאשר מדובר בסכום כסף גדול . פעילות 1 המילה " אפילו " היא מילת קישור המשפיעה על הקשר שבין המשפט שלפניה לזה שאחריה . משמעותה המילולית של המילה אפילו היא גם או אף , והיא משמשת להדגשה . זו מילה מוכרת לתלמידים , אבל כדאי לוודא כי הם אכן מודעים לתפקיד של המילה . במשפט שלפנינו המילה אפילו באה להדגיש את המחויבות להשבת האבדה , גם כאשר מדובר בסכום כסף גבוה . אפשר להרחיב את הפעילות על ידי יצירת משפטים שבהם יש שימוש ב מילה " אפילו , " הן על ידי המורה והן על ידי התלמידים . פעילות 2 פעילות זו מעודדת שיח בע " פ בקבוצת עמיתים . מומלץ לקרוא שוב את ההנחיות לפיתוח שיח דבור המופיעות בחלק התיאורטי של המד . ל"

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר