עמוד:129

הערות והצעות להוראת הפרק הסיפור " רבי חנינא והתרנגולות , " תענית כ"ה עא הערות כלליות . 1 המדרש הראשון בפרק הוא על רבי חנינא בן דוסא , אחד מחכמי בית שני , אשר נודע לא רק בחוכמתו אלא גם במידותיו הטובות ביושרו ובשנאת הבצע שלו . המדרש הינו חלקו השני של סיפור אחר על רבי חנינא בן דוסא : שכניו של רבי חנינא התלונננו כי עיזיו מזיקות ( ככל הנראה טענו כי עיזיו רועות בשטחים שלא שלהן . ( השיב להן רבי חנינא : אם מזיקות הן יאכלו אותן הדובים , ואם לא - כל אחת מהן תביא בערב דוב בקרניה . וכך היה -לעת ערב הביאה כל אחת ואחת מהעיזים דוב בקרניה . שאלו , מניין לרבי חנינא בן דוסא , שהיה עני מרוד , עיזים ? וכאן מובא סיפור האבדה שלפנינו -העיזים שנקנו במקום התרנגולים , הן אלו שהביאו דוב בקרניהן . עוד על רבי חנינא בן דוסא ניתן לקרוא באנציקלופדיית דעת : . http : // www . daat . ac . il / encyclopedia / value . asp ? id 1 = 2809 מדרש זה אינו נשען על סיפור מקראי קודם . וכך מתאר זאת חוקר ספרות האגדה יונה פרנקל : " בספרות התלמודית והמדרשית יש מאות סיפורים שאינם סיפורים דרשניים ואינם מספרים מחדש את סיפורי המקרא , אלא מספרים על אירועים בימי הבית השני , בתקופת המשנה והתלמוד . רוב הסיפורים האלה מתארים אירועים שקרו לחכמי בית המדרש , ולכן קוראים להם 'סיפורי מעשי חכמים . ' שם זה נבחר ע"י ח"נ ביאליק כשערך את 'ספר האגדה' שלו" . ] הערה : תקופת המשנה והתלמוד = מאות 1-0 לספירה [ . 2 עם זאת , ברקע ש ל הסיפור עומדת מצוות השבת אבדה ( שהפרק כולל התייחסות אליה . ( . 3 ככלל , הסיפור התלמודי הוא טקסט קצר ומעוצב מאוד . אין בו מילה מיותרת , והמבנה שלו משמעותי להבנת הטקסט . בסיפור שלפנינו חלק ראשון ושלישי ארוכים , וחלק אמצעי קצרצר . 52 פרנקל , י' . ) 0113 ( מדרש ואגדה-כרך ב' . האוניברסיטה הפתוחה . ע מוד . 110

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר