עמוד:124

פעילות 7 התלמידים מתבקשים להסיק מסקנות מן המדרש , ולתאר את דמותו ותכונותיו של רבי עקיבא , על פי מעשיו ודבריו . יתכן והילדים יתקשו לתרגם את המעשים לתכונות , ועל כן ניתן לתאר כל אירוע במדרש בנפרד , ולבקש מהתלמידים להתאים לארוע את התכונה המתאימה . אפשר לערוך מאגר תכונות שיכתב על הלוח לפני הפעילות , וממנו יבחרו התלמידים בתכונה המ תאימה . בהמשך כדאי להזכיר לתלמידים את הסיפור על תחילת לימוד התורה של רבי עקיבא , ועל מסירותו ומסירותה של רחל אשתו ללימוד . מידע נוסף על רבי עקיבא ניתן לקרוא באנציקלופדיה היהודית שבאתר דעת http : // www . daat . ac . il / encyclopedia / value . asp ? id 1 = 1665 " השועל והחסידה" מאת איזופוס ( מעבד ) פעילות 1 סעיף א - המשל מטבעו הוא טקסט קצר , ו עניינו להציג סוגיה חברתית ולהבליט אותה כדי להשיג תשומת לב ממוקדת . טקסט ממוקד כזה מזמין את התלמידים להשתמש בתארים כדי להרחיב לעצמם ( בעל פה או בכתב ) את ההתרחשות הסיפורית ולהשפיע על עיצובה על פי דמיונם . שתי הדמויות במשל הן בעלי חיים , אך הם שונים מאוד זה מזה , ולכן השימוש בתארים עשוי להיות עשיר מאוד מבחינה סמנטית . לילדים יש מושגים לא שלמים באשר למראה החיצוני של שועל ושל חסידה , וההפניה לשימוש ברשת האינטרנט תזמן להם תרגול תכליתי של חיפוש ברשת . סעיף ב – שאלה הבוחנת אם התלמידים מבינים את הסיטואציה בסיפור ; האיבר הרלוונטי לסיפור וגם להרחבת התיאור הוא הפה או המקור , צורתם והתפקוד שלהם . פעילות 2 הפעילות דורשת מן התלמידים לקרוא את הטקסט בקפידה ולהכיר את שלבי העלילה . פעילות 3 פעילות זו מבליטה את העובדה שכל אחת מן הדמויות הרגישה אחרת בזמן הארוחה . תוצאת הארוחה תדרוש מהקוראים להטיל ספק בכל אחת מאבני הדרך שבעלילה , למשל – האם באמת היו " ידידים טובים מאוד ? " האם השועל רק " חמד לצון" או רצה להשפיל את החסידה ? האם כשאמר " אני מצטער" אכן הרגיש שהוא ניחם על מעשיו ? ומכאן – מה יספר השועל לבני משפחתו – את האמת לאמיתה , או סיפור תמים המציג אותו כמי שנפגע על לא עוול בכפו ? והחסידה – האם תספר בגילוי לב איך עלבו בה ? כל אלה פורשים בפני התלמידים כר נרחב לפעולה . פעילות 5

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר