עמוד:123

פעילות 2 בוחנת את הבנת פשט המשל באמצעות ארגון נכון של רצף האירועים בו . פעילויות 3-5 פעילויות אלו מסייעות לתלמידים להבין את משמעות המשל , לפני המעבר לנמשל . השאלות המובאות דורשת מהתלמידים הבנה של המשתמע מהטקסט , ומתבססת על ידע עולם של התלמידים . בכדי להבין את דברי השועל והדגים , עליהם לדעת כי השועל הינו חיה טורפת , המעונין לטרף את הדגים , וכן כי הדגים חיים רק בתוך המים ואינם מסוגלים לחיות ביבשה . במידה והתלמידים מתקשים במציאת התשובות לשאלות אלו , כדאי לודא באמצעות שאלות מנחות כי הם מודעים לנתונים העומדים בבסיס משפטים אלו . מומלץ לערוך על הלוח מעין " מקרא" למדרש המבוסס על התשובות לשאלות , 4-ו 2 שיסייע בהמשך גם להבנת הנמשל . פעילות 6 סעיף א - פעילות זו מקדמת את התלמידים לקראת הבנת הנמשל , והיא מבוססת על הבנת השאלות הקודמות . סעיף ב- הטבלה מסייעת לתלמידים בהבנת הנמשל תוך הקבלתו לחלקי המשל : הדגים - עם ישראל . בני האדם- הרומאים החיים במים- לימוד התורה בני האדם המנסים לדוג את הדגים בעזרת רשתות- הרומאים המנסים לתפוס את בני ישראל שלומדים תורה . מעבר למגורים ביבשה- הפסקת לימוד התורה שהיא " חיינו ואורך ימינו" סעיף ג- השיחה דורשת מהתלמידים להבין מסרים מורכבים כמו : חיי עולם הזה מול חיי עולם הבא , חיי עולם מול חיי שעה . העדפתו של רבי עקיבא לסכן את חייו בעולם הזה מתוך הבנה כי התורה חשובה יותר וערכה רב יותר לעולם הבא , קשה להבנה ולתפיסה עבור ילדים . רצוי שלא להכנס עם הילדים להשוואה בין העולם הזה לעולם הבא , ולהתמקד בחשיבות הרבה של לימוד התורה שלא פסק מאז מעמד הר סיני ועד לימינו . רבי עקיבא רואה בלימוד התורה ובהנחלתה לדורות הבאים ערך כה חשוב עד שהוא מוכן לקחת את הסיכון שיתפס וישב בכלא הרומי . ניתן לשאול מה היה קורה אילו בכל פעם שנגזר במ הלך ההיסטוריה לא ללמוד תורה או לא לקיים מצוות , היו היהודים מקיימים את הגזרות ככתבן וכלשונן ? המסקנה העולה מכך היא כי בזכות אנשים כמו רבי עקיבא , אנוסי ספרד ודומיהם , המשיך עם ישראל להתקיים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר