עמוד:120

הפרק "משלים על שועלים" ( עמוד 041 בספר הלימוד ) נושא – מסרים חברתיים , ערכיים והתנהגותיים המתבטאים ב משלי חיות . בפרק נתמקד בשלושה משלים על שועלים כאשר הראשון מופיע כחלק ממדרש והשניים האחרים נכתבו על ידי אזופוס , ובשיר - סיפורי מאת ע' הלל , המתכתב עם אחד ממשלי השועלים . מטרות הפרק היבט ערכי – התבוננות בסוגיות ערכיות-חברתיות-אמוניות ; שמירת חוקי ה' מול גזירות הרומאים , לימוד תורה -חיי עולם הבא מול שמירת החיים- חיי עולם הזה , יושר והגינות מול רמאות ונוכלות , התחשבות בזולת ועזרה לזולת מול ניצול , הפקרה ושמחה לאיד , כנות מול חנופה . היבט תוכני – התבוננות בהתנהגויות חברתיות שונות , הבנת תהליכים חברתיים ומניעיהם , ומתן הזדמנות לתלמידים להבין את מקומם האישי בחברה שבה הם חיים . היבט ספרותי- אורייני – מפגש עם סוגת המשל שנוכחותה בתרבות הלשונית - ספרותית משמעותית וחוצה תרבויות ; היכרות עם המבנה הקלאסי של המשל – גוף המשל ומוסר ההשכל ; התנסות בסגירת פערים בטקסט וכתיבת טקסט סיפורי מ שלים ; הבנת רובד סמוי בטקסט ; זיהוי תכונות דמות על פי התנהגותה במשל . נוסף ע ל אלה , הפרק מזמן לתלמידים התבוננות בתארים , התבוננות בהאנשה , גילוייה וסיבותיה ; הסקת מסקנות על אותו נושא מטקסטים שונים , זיהוי הומור בטקסט ועיסוק בביטויים הנזכרים במשלים . הערות והצעות להוראת הפרק . 0 " המשל הוא יצירה קצרה בפרוזה או בשיר שמגמתה לימודית ] ... [ אופי המשל הוא חידתי . מצב מסוים , מאורע , תכונה וכד' נמסרים לקורא על ידי העתקתם לזירה אחרת " ) כבשת הרש ( " או על ידי האנשת תכונות - תופעות דומות בטבע ( לדוגמה משל יותם , משל הכרם , משל הנשרים , משל הגפן - בתנ . ( ך" בכל משל ישנו הסיפור הגלוי , שהוא המשל , המתקיים בזכות עצמו ; וישנו הרובד הסמוי , הוא הנמשל , המשתמע מתוך השוואה . גם חלומות פרעה הם סוג של משל . ] ... [

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר