עמוד:117

סעיף ג – מעניין יהיה לשמוע תשובות של ילדים שונים על השאלה מה נחשב בעיניהם לנושא המרכזי . כדאי לוודא ולשים לב לתלמידים אשר אינם מבינים את המושג " מרכזי . " אפשר לתווך עבורם את השאלה : " על מה / מי מסופר בטקסט ; " ? " מה הנושא הבולט בטקסט " ? לתלמידים מתקשים אפשר לתת לבחור מתוך רשימה של כמה אפשרויות : שיבה הכלבה ; כלבי נחייה ; המדריכה בחווה ; ההורים של הכותבת . לאחר מכן אפשר למקד אותם לנושא האימון של כלבי נחייה . פעילות 2 סעיף א – המטרה בקטע השלמת המילים ( הקלוז ) ל וודא שהילדים הבינו את הנושא של כלבי נחייה , שכן הוא מוקד הכתבה . לאחר שהילדים מילאו את הקלוז , אפשר לקרוא את הטקסט השלם . סעיף ב – כלבי נחייה עוזרים לעיוורים להגיע ליעדם בבטחה , ולכן הם צריכים להכיר את כל מה שיכול להוות "מכשול" לאדם העיוור . הכלבים מנחים את בעליהם לעקוף בצורה בטוחה הולכי רגל וכל מכשול אחר בדרך . בסביבה של בני האדם יש מדרכות , עמודים ( כמו עמודי חשמל , ( רחובות סואנים , מרכזי קניות , מדרגות נעות , מכוניות חונות . הכלבים צריכים לזהות סכנות ( לדוגמה בעת חציית כביש . ( הם צריכים להתרגל למפגשים עם בעלי חיים אחרים בסביבה , כדי שהם לא יאבדו ריכוז או יתחילו להשתולל כשהם רואים כלב אחר . ( במקרה כזה הם לא עוזרים לעיוורים ואפילו עלולים לסכן אותם ( . פעילות 3 סעיף א – הסי פור האישי הוא על שיבה והמשפחה האומנת שלה . הפעילות מכוונת לעורר אצל התלמידים את המודעות לכך שלסיפור האישי יש גם ערך מידעי . הדבר חשוב לחיזוק ההבנה של רכיבי הכתבה : הסיפור האישי הוא רק הדגמה של תופעה כללית . סעיף ב – כאמור , חשוב שהילדים יבינו את המטרות של שילוב הסיפור האישי – הסיפור בעיקר ממחיש מהי משפחה אומנת ומהו תפקידה , הוא ממחיש את החלק של המשפחה האומנת בתהליך האימון . כמו כן , השילוב של סיפור הופך את הכתבה למעניינת יותר . אפשר לחשוב על עוד סיבות נכונות שהילדים יכולים להעלות , למשל : מפני שהיא אוהבת מאוד כלבי לברדור כמו שיבה ; כי היא מתגעגעת מאוד אל הכלבה שיבה . יש סבירות קטנה שהילדים יראו כסיפור אישי גם את הסיפור על הנסיעה של הילדה למרכז בבית עובד . זהו מעין סיפור מסגרת . סעיף ג כותרת המשנה נותנת מושג על הנושא הכללי שבו עוסקת הכתבה . צירוף המילים " אימון כלבי נחייה" המופיע בכותרת המשנה הוא בעצם מרכז הכתבה . פעילות 4 הפעילות על שני סעיפיה מכוונת לעבר הבנת המטרה התקשורתית של הכתבה דרך קישור לתימה שלה . העיתון מאפשר לפנות לקהל רחב , וכך הרבה ילדים ואנשים ייחשפו לנושא של כלבי נחייה . הכתבה הנוכחית מיידעת . מטרתה להעלות למודעות את עניין כלבי הנחייה . היא אולי לא באה לשכנע , אבל היא מציגה נושא מסוים מנקודת המבט של הכותבת . הנושא חשוב וקרוב ללבה של הילדה שכתבה את

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר