עמוד:115

סעיף ב – השפעתו של אור השבת בבית היא פיזית , רגשית ודתית . הבית מואר באופן שונה מימי החול . נרות השבת אינם מפיצים אור רב , אבל החגיגיות מוסיפה לכוחם ולנוכחותם . השבת שירדה על הבית מקרינה מאורה המיוחד על הבית כולו , שכל פינותיו " יזרחו , יזהירו . " אורה המיוחד של השבת הוא גם תחושה פנימית שחשים בני הבית , והיא נובעת מאווירת החג ומנוכחותם של המלאכים . האור יוצר אוירה של טוהר וקדושה שבני הבית מתעטפים בהם בזכות השבת . האור הוא גם אורה של התקווה לשבוע טוב , לשקט ולשלווה . פעילות 6 סעיף ב – השורה הראשונה בשני הבתים זהה , שכן שעת כניסת השבת ושעת יציאתה כרוכות בשקיעת השמש המתוארת בשורות הראשונות . הצירוף "שבת המלכה" מופיע בשני הבתים – הן בבוא השבת והן בפרידה ממנה . כך גם התואר " הקדושה , " שתוקפו אינו פג בצאת השבת . מלאכי השלום המתלווים אל השבת בבואה ובצאתה גם הם נוכחים בשני הבתים . סעיף ג – בכל אחד מהבתים יש שורות או מילים המיוחדות לרגעי כניסת השבת או לרגעי צאתה : " הנה היא יורדת" מול "צאתך לשלום" " עמה מלאכים " ... מול " דעי , ששת ימים אל שובך נחכה " ... " שלום עליכם מלאכי השלום" מול "צאתכם לשלום . " הבית הראש ון מתייחד בקבלת פני השבת , בעוד הבית השני מתייחד בפרידה ממנה . פעילות 7 השורה האחרונה בכל בית בשירו של ביאליק מרכיבות את סדר הפיוט " שלום עליכם " ( חובר כ כל הנראה במאה ה 01 - ומחברו אלמוני ) האזכור של ביאליק את מלאכי השבת וכן הפיוט "שלום עליכם" מבוססים על הנאמר במסכת שבת ( קיט עב " : ( ר' יוסי בר יהודה אומר : שני מלאכי השרת מלוין לו לאדם בערב שבת מבית הכנסת לביתו אחד טוב ואחד רע , וכשבא לביתו ומצא נר דלוק ושלחן ערוך ומטתו מוצעת , מלאך טוב אומר : יהי רצון שתהא לשבת אחרת כך , ומלאך רע עונה אמן בעל כרחו . ואם לאו מלאך רע אומר : יהי רצון שתהא לשבת אחרת כך ומלאך טוב עונה אמן בעל כרחו . " ביאליק התייחס בשירו למדרש זה גם במילים : " כן לשבת הבאה . " מומלץ להזכיר לתלמידים את המדרש ולבקש מהם לזהות את הקשר בינו לבין השיר והפיוט . ייתכן שהתלמידים ישימו לב להבדל בין ' ברכוני ' בפיוט ל ' ברכונו ' בשיר של ביאליק . אם כך כדאי לדון בכך . הבדל בין פניה של יחיד לבין פניה של רבים ( משפחה , קהילה ) . ביאליק התייחס בשירו למדרש זה גם במילים : " כן לשבת הבאה . " מומלץ להזכיר לתלמידים את המדרש ולבקש מהם לזהות את הקשר בינו לבין השיר והפיוט . פעילויות לקראת סיום פעילות 2 לילדים ניתנת הזדמנות להביע דעה אישית על השירים . כדי להקל על הילדים ולמקד אותם בהשוואה , כדאי להציע להם להתייחס לנושא בכל שיר , לדרך התיאור , לאוצר המילים , לסיטואציה המשפחתית , לחגיגיות ולשיר בכללותו , כולל הלחן .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר