עמוד:113

סעיף ד - השורות החוזרות " לכבוד שבת , לכבוד שבת " ! מבליטות את הסיבה להכנות המתוארות בשיר , ואת הציפייה לשבת מתוך ימות החול . פעילות 3 סעי פים ב - ג , כמובן , הכוונה שהילד ים יתרשמו מההקשר בין הפעלתנות של האם לריבוי הפעלים בשיר . עניין שעשוי להעלות בכיתה הוא ח לוקת התפקידים בין שני ההורים . רצוי לומר שהמצב המתואר בשיר היה המצב השכיח ברוב המשפחות בתקופה שנכתב השיר , לפני 011 שנה בע רך , ו לעיתים הדברים נראים אחרת בימינו . כדאי להיות זהירים באשר לסיפורים של הילדים על המתרחש בבתיהם . פעילות 5 סעיף ב - בכיתה מומלץ ליצור משפטים בגוף ראשון יחיד בזמן עתיד ולוודא שהתחילית שבה משתמשים התלמידים היא א ולא י . סעיף ג - המשימה מזמנת שימוש בפעלים בעתיד ומאפשרת חופש באשר לתכנים . כל ילד יכול להתחבר אליה בהתאם למנהגים שבביתו ובהתאם לרצונותיו . יש לומר לילדים לחשוב על שניים או שלושה דברים מעניינים / מיוחדים להם ולמשפחה שלהם ( דגש על תוכן משמעותי ) , וגם להקפיד על צורת הפועל . השיר " שבת המלכה" מאת חיים נחמן ביאליק לפני קריאת השיר או אחרי ה , כדאי לעניין את הילדים ולספר להם חלק מהפרטים הבאים : השיר "שבת המלכה , " אחד משירי הילדים הראשונים של ביאליק , נכתב בשנים שבהן לימד ביאליק ב"חדר המתוקן" באודסה ( 0213-0211 ) ועסק בתכנון מקראות שיקנו לילדים את העברית כשפה חיה ומדוברת . השיר ראה אור לראשונה בקובץ לילדים " הזמיר" שנדפס באודסה ב- , 0213 ומאז נדפס עוד פעמים אחדות במקראות ובקבצים שונים לילדים . עם השנים הפך השיר למעין זמר -עם , והושר בין זמירות השבת על פי לחן של פנחס מינקובסקי . בשיר משובצים מנהגים וציטוטי ם שונים הקשורים לשבת , חלקם באופן מפורש כמו : השולחן הערוך , בגדי השבת , שלוש הסעודות וכדומה , וחלקם באופן נסתר , כמו המילים : " קבלנו פני שבת ברננה ובתפילה" הרומזות לתפילה " לכו נרננה" הפותחת את קבלת שבת , " בואי בואי המלכה" המזכירות את המילים " בואי כלה , בואי כלה , שבת מלכתא" מתוך לכה דודי , " מנוחה שלמה" בדומה למילים " מנוחה שלמה שאתה רוצה בה" מתוך מנחה לשבת , " בגדי חמודות" , הלקוח מהפסוק " ותקח רבקה את- בגדי עשו בנה הגדל , החמדת " ( בראשית כז טו ) , ( רש"י לפסוק מסביר את המילה חמודות כנקיות ) " לבוש בגדי חמודות" המופיעות בשיר " מה ידידות מנוחתך" מתוך זמירות שבת , וכן האזכורים למדרש על שני המלאכים המלווים את האדם , עליהם יורחב בהמשך . פעילות 1 באתר זמרשת מוצעים ביצועים אחדים של השיר על - פי שני לחנים שונים , והמורים יוכלו לבחור את הביצוע האסתטי יותר , הברור יותר . התלמידים יוכלו לעקוב אחר המילים בהאזנה , להתרשם מן המוזיקה ואולי אף לחוות את דעתם עליה . כדאי לשים לב שברוב הביצועים הבית האחרון לא מושר . יש

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר