עמוד:112

השיר " לכבוד שבת" מאת חיים נחמן ביאליק לפני או אחרי קריאת השיר , כדאי לעניין את הילדים ולספר להם על חלק מהפרטים הבאים : השיר " לכבוד שבת" נכתב לפני 004 שנה בערך . הוא נדפס לראשונה במקראה " בן עמי" שראתה אור בתרס ( 0212 ) ד" באודיסה , ומאז שב והופיע פעמים רבות במקראות שונות , שנועדו לבתי ספר עבריים בקהילות יהודיות גדולות , למשל בווארשה , ביפו , בתל אביב , בירושלים , ואף בבוסטון . בחלק מהמקרים הופיע תחת הכותרת " זמר לשבת , " ו לעתים צורפו לו תווים . השיר נדפס באסופת שיריו של ביאליק לילדים "שירים ופזמונות לילדים , " שראה אור בארץ ישראל ב 0233 - שנה לפני מותו של ביאליק . השיר מתמקד בהכנות לקראת שבת קודש . שמירת השבת היוותה ערך חשוב עבור ביאליק . במכתב משנת 0233 לחבר קיבוץ כתב : " … ארץ ישראל בלי שבת לא תיבנה , אלא תיחרב , וכל עמלכם יהיה לתוהו . עם ישראל לא יוותר לעולם על השבת , שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי , אלא גם קיומו האנושי . בלי שבת אין צלם אלוהים וצלם אנוש בעולם . הוא אף הקים את אגודת " עונג שבת" שמטרתה היתה לערוך בכל שבת כינוס שעיקרו עיסוק בעניינים שברוח ולימוד תורה . פעילות אגודה זו נמשכה כל חייו של ביאל יק . בהלכה מוזכרים דינים רבים בנוגע להכנות לשבת : כיבוס הבגדים , לבישת בגדי שבת מיוחדים , הכנת תבשילים שונים ומיוחדים ועוד . בהלכות שבת ( ערוך השולחן , אורח חיים ר"נ , ד ) מוזכר כי יש להתכונן לשבת כשם שמתכוננים לקראת אורח מכובד : לנקות את הבית ולטעום מראש מתבשילי השבת בכדי לבדוק שהם מוכנים כראוי . המצווה להתכונן לשבת חלה על כל אדם , ואפילו אדם חשוב שאינו נוהג לעסוק בעצמו במלאכות הבית , חייב לעשות בעצמו חלק מההכנות לשבת ( משנה תורה , זמנים , שבת ל , ו ) . אפשר להביא מידע זה כפתיחה או כסיכום לפעילות , בכדי להמחיש לילדים כי ההכנות לשבת מעוגנות בהלכה , ונוהגות בעם ישראל מימים ימימה . בהקשר זה ניתן להזכיר כי כבר במדבר נערכו בני ישראל לקראת השבת ולקטו כמות כפולה של מן בכדי שישמר לשבת . פעילות 1 פעילות זו היא פעילות חוויתית המאפשרת לקשר בין הנלמד בכית ה לחוויות ביתיות ומשפחתיות . רצוי להזכיר לתלמידים כי אין להגיב בשיפוטיות לדברי חבריהם , כל בית ומנהגיו שלו ואין מקום להשוואה בין המנהגים השונים . במקביל , אפשר להבליט את היופי שבמגוון ובחוסר האחידות . פעילות 2 סעיף ב - המילה שבת מופיעה בכל אחד מהבתים בשורה , 4 בשורה 2 ובשורה , 1 האחרונה . הסדירות הזו קושרת את נושא השבת אל העמלנות ואל תחושת החגיגיות וההתרגשות . סעיף ג - המילה " וכיבדנו , " הקשורה לצירוף החוזר בכל בית " לכבוד שבת , " מופיעה רק בבית האחרון , כאשר מתוארת סעודת השבת החגיגית . הסע ודה מהווה סיכום ומימוש של ההכנות הרבות שנעשו לקראת שבת , בכדי שניתן יהיה לכבד את השבת כראוי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר