עמוד:111

לפני המעבר לפעילות כדאי ל קרוא בקול את הפסוקים ולשאול את הילדים האם הם יודעים מתי הם נאמרים . כדאי גם לה סביר את הקשרם ומיקומם בתורה . פעילות 1 הפסוקים כוללים מספר רב של פעלים בצורה הנהוגה בתנ 'ו - ך" בתוספת צורת עתיד , כשהכוונה למעשה לפעל בעבר . כך נוצרה הזדמנות ללמד את התלמידים על צורת פעל זו . הפעלים מסוג זה הם : ויכולו / ויכל , וישבות , ויברך , ויקדש . אפשר לשאול את התלמידים : מי ביצע את הפעולות המוזכרות בפעלים אלו ? כלפי מי ? כדאי לשים לב כי המילים " וישבות , " " ויברך" " -ו ויקדש" מתייחסות לשבת , ואילו " ויכל" ו " - ויכולו" מתיחסות למלאכתו של הקב"ה . אפשר גם לשוחח על משמעות המילים " ויקדש אותו , " ולשוחח על השוני בין שבת קודש לשאר ימות החול . אפשר להפנות תלמידים מתקדמים לפרשה או לפרק הנלמד באותה עת במסגרת שיעורי תורה , ולבקש מהם לאתר בו פעלים נוספים הדומים לפעלים המופיעים בקידוש- ו' בתוספת צורת עתיד . פעילות 2 במילה " צבאם " הכוונה לצבא השמים והארץ . מסביר הרמב"ן : "צבא הארץ הם הנזכרים , חיה ורמש ודגים וכל הצומח , וגם האדם . ו"צבא השמים" שני המאורות והכוכבים הנזכרים " . פעילות 3 לאחר כתיבת המילים בזוגות ניתן לחזור למליאה , לשוחח על המכנה המשותף התכני בין המילים , ולקשר אותו לשבת . באופן דומה , אפשר להרחיב את הדיבור על כל אחד מהפעלים , לשוחח על משמעות הפעל ( ובמיוחד בנוגע למילה " ויכל" אשר ודאי אינה מוכרת לתלמידים , ( לבקש מהתלמידים להציע מילים נוספות מאותה משפחה , ולזהות מהי המשמעות המשותפת . פעילות 4 סעיף א -התלמידים מתבקשים לשחזר בכתב את חוויותיהם מהקידוש בביתם . הם יכולים לתאר גם קידוש אחר ששמעו- בבית קר וב משפחה או בכל מקום אחר שבו שהו , אך אין הכוונה לתיאור קידוש ציבורי בבית הכנסת לאחר התפילה . הכתיבה אמורה להתמקד ברגעי הקידוש בלבד , ולא בארוחת שבת כולה . סעיף ב-הפעילות מכוונת לשיתוף הדדי בחוויות השונות , להכרת מנהגים שונים ולזיהוי המכנה המשותף- למרות המנהגים השונים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר