עמוד:110

הפרק "שבת המלכה " ( עמוד 033 בספר הלימוד ) נושא – שבת קודש . מטרות הפרק היבט ערכי : קדושת השבת , תפארתה והמקום החשוב שהיא ממלאת בחיינו – כל אלה הם ערכים שהשירים מאירים . בשיר " שבת המלכה" ביאליק נוגע ב שבת תוך כדי שיבוץ שורות וביטויים מן המקורות במרקם השיר , והופך את " שבת המלכה" לחוליה בשלשלת היצירה היהודית לדורותיה . היבט תוכני : שירו של ביאליק , " שבת המלכה , " עוסק הן בתפיסת קדושתה של השבת והן במנהגי היום המיוחד . דרך שירו השני של ביאליק , " לכבוד שבת , " מתוודעים הילדים להכנות ולמנהגים הנקשרים לשבת . היבט ספרותי- אורייני : שני השירים של ביאליק מפגישים את הילדים עם תאור מנהגי השבת המוכרים , המוצגים בנוסח מעט שונה : שני השירים כתובים בעברית המשובחת של ביאליק , ו הילדים נחשפים לאוצר מילים שאינו חלק משפת הדיבור ואף אינו נוכח בשפה הכתובה של חיי היום - יום . בנוסף , מתבקשים התלמידים לערוך השוואה באמצעות טבלה . היבט לשוני : הכרות עם הפעלים המיוחדים של לשון המקרא . הערות והצעות להוראת הפרק ערב שבת הפסוקים הבאים נאמרים שלוש פעמים בערב שבת : פעמיים בתפילת ערבית , ופעם נוספת בקידוש של ערב שבת . אלו הפסוקים החותמים את סיפור בריאת העולם , ומתארים את המעבר מששת ימי הבריאה למנוחת השבת . זוהי הפעם הראשונה שהשבת צוינה בעולם , וזוהי הפעם הראשונה שבה מוזכרת השבת בתורה . מאז בריאת העולם חיכתה השבת לבני ישראל . במשך הדורות , עד לקבלת התורה , שבתו בני ישראל מעבודה במשך השבת . ( אפילו כשהיו עבדים במצרים הסכים פרעה לבקשתו של משה רבנו והתיר להם לנוח מעבודת הפרך בשבת . ( רק במעמד הר סיני קיבלו על עצמם בני ישראל את שמירת השבת , ומאז ועד היום אנו שומרים שבת כזכר לבריאת העולם . הפסוקים מתארים את הנעשה ביום השישי : מלאכת בריאת העולם כלתה , הסתיימה , מ מש בסמוך למעבר ליום השביעי ( לכן נכתב גם על היום השביעי : " ויכל אלקים ביום השביעי מלאכתו ( " .. ומיד עם כניסת היום השביעי שבת ה' מכל מלאכתו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר