עמוד:106

פעילות 2 סעיף ב – ההתבוננות בתמונות והתאמת המשפטים לכל תמונה היא דרך להרחיב את השיחה ולדון במסר שעולה מכל תמונה וטקסט . התצלומים והשיחה שכדאי להעלות בעקבותיהם נועדו להכשיר את הקרקע לקריאת הכתבה שנלקחה מאתר עיתון הילדים " אותיות " . כתבה עיתונאית היא טקסט " סיפורי מידעי בעל ערך חדשותי , שמטרתו להציג נושא מסוים , תופעה או דמות מסוימת מזווית הראייה של הכותב" . בשונה מערך בלקסיקונים , באנציקלופדיות ו לעתים קרובות גם מטקסט בספרי לימוד כתבה מבקשת ללכוד את תשומת הלב של הקוראים הפוטנציאליים , ולשם כך היא משלבת סממנים סיפוריים . בעת הקריאה יודגשו הסממנים האלה לצד המידע העובדתי . הכתבה נפתחת בקטע שהקשר אל נושאה המרכזי רופף , והעדפנו לדלג עליו בגלל אורך הכתבה . אפשר להזכיר אותו בקצרה , אפשר גם לקרוא אותו בקול לפני הכיתה , לפני התחלת הקריאה . כדאי להתעכב על הכותרת הכללית של הכתבה ולבקש מהתלמידים לשער במה עוסקת הכתבה . מה י המשמעות של געגועים ? מי יכול לראות בשלולית בית שנעלם ? האם כותרת כזאת יכולה להופיע באנציקלופדיה או בלקסיקון ? עצם העלאת האפשרויות תעורר סקרנות ותגביר את ה מוכנות לקריאה . כדאי לשוחח בכיתה גם על המקום שבו הכתבה הופיעה : עיתון לילדים פונה לילדים בטווח גילים מסוים , לא הכול יהיה פשוט ומובן לילדים בכיתה ג . כדאי להדגיש שבקריאה של חומרים מסוימים צפוי ומקובל שתלמידים לא יבינו חלק מהחומר . מידע נבנה בהדרגה . הם יזכרו מכתבה כזאת מידע מסוים , ואחר כ ך ישובו לנושא בדרכים אחרות ( למשל , לימוד ) ויוסיפו נדבך נוסף . כתבה עיתונאית " שלול ית ה יא לפעמ ים געגועים לבית " מאת איה גולדשמיד , מתוך העיתון " אותיות" הכתבה ארוכה , ולכן חילקנו אותה ל שלושה חלקים . לאחר כל חלק יש פעילויות הנוגעות לו . הכתבה בספר לתלמיד ים נפתחת במשפט שמבדל את שלולית החורף מהשלוליות הקטנות שהגשם מותיר אחריו ושילדים אוהבים לדשדש בהם , וממשיכה בהגדרה של ברכת החורף . אם הפרק על הסתיו כבר נלמד , זו הזדמנות להזכיר את מבנה ההגדרה ולבחון אותו כאן . במאמר בעיתון הכותרת " שלוליות ברכה " אינה מנוקדת . שאלה שאפשר להפנות לתלמידים מתקדמים : בכמה צורות אפשר לקרוא את המילה " ברכה " ללא ניקוד . אחר כך לשאול איך לדעתם יש לקרוא את המילה כאן ולמה . סביר שהאנלוגיה היא לגשמי ברכה והכוונה לשלוליו ת ברכה . כדאי להתעכב על משמעות הברכה כאן , וכן לשאול אם יש מי שחושב שהכוונה לשלולית ברכה . 47 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האג ף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ) תשס . ) ג" תכנית לימודים : חינוך לשוני עברית – שפה , ספרות ותרבות לבית הספר היסודי הממלכתי והממלכתי דתי . ירושלים . עמ' . 54

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר