עמוד:103

חשוב לבקש מהתלמידים לקרוא את הטקסט בקריאה דמומה ולסמן מילים קשות ולא מובנות . לאחר מכן תקרא המורה את הטקסט בקול והתלמידים יכתבו הסבר למילים שהובנו בעקבות קריאת המורה . בסיום הכתיבה ישלימו התלמידים עם בני זוגם את הסברי המילים שלא הבינו . ניתן לשקול גם מעבר מזוגות לרביעיות להשלמת תהליך ביאור המילים . מומלץ לסיים את המהלך בדיון כיתתי שבו יסבירו התלמידים כיצד הבינו את המילים הקשות ובאילו אסטרטגיות נעזרו . ניתן להעזר בעמוד 43 במד " ל בו כתובה הצעה להפקת מילון אישי וכיתתי . פעילות 1 פעילות זו מלמדת את התלמידים כי הגדרה עשויה לכלול מספר פרטים , שיוצרים יחד הגדר ה מקיפה . המילה מצור אינה מוסברת במפורש בטקסט , אך הילדים יכולים להבין את משמעותה באמצעות קריאת המשפטים הבאים בטקסט . במהלך העבודה כדאי להפנות את תשומת ליבם של הילדים לאסטרטגיה של שימוש בהקשר הטקסט , בה הם נעזרים בכדי להבין את המילה הקשה . בכדי לבצע את הפעילות עליהם לאתר בקטע את המשפט המתאר את המצור על ירושלים , שבו " מסתתרת" הגדרת מצור . לאחר מכן לזהות איזה חלק מההגדרה הציע טוביה , ואילו פרטים חסרים . חלק זה הוא התשובה שאותה עליהם לכתוב . ניתן לומר כי הפעילות דומה לתרגיל חשבון בעל נעלם אחד . מומלץ לעבוד עם הילדים על פי שלבים אלו . בעבודה עם תלמידים מתקשים אפשר לכתוב את המשפט המתאר את המצור על הלוח , לנסח על פיו הגדרה למילה מצור לסמן בקו את החלק שהציע טוביה , כאשר החלק הנותר הוא התוספת החסרה . כדאי להקפיד שהתלמידים יכתבו את המידע החסר כמשפט מנוסח היטב , ולא יעתיקו את המילים הנוספות מתוך המשפט . תוך רגישות והתאמה לכיתתה , המורה יכולה לבחור האם להרחיב את הדיון בנושא המצור , לתאר את המצב בעיר ולשער עם התלמידים כיצד חשו תושבי ירושלים . פעילות 2 סעיף ב- בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי להוסיף תרמילון תאריכים למשימה . כסיוע נוסף ניתן לבקש מהתלמידים למצוא היכן מופיע כל תאריך בטקסט , לקרוא את המשפט שבו הוא מופיע ולזהות מהו המאורע המתאים לתאריך . פעילות 3 פעילות זו מתייחסת למסר שנושא עימו הצום . חשוב להבהיר לתלמידים כי הצום וזכרון המצור והחורבן , נועדו לא רק בכדי שנדע ונזכור את אשר קרה , אלא גם לצורך הפקת לקחים הנוגעים לימינו אנו . הבחירה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר