עמוד:102

הפרק "עשרה בטבת " ( עמוד 121 בספר הלימוד ) נושא : עשרה בטבת . מטרות הפרק היבט ערכי - הכר ת משמעויות צום עשרה בטבת והקשר שלו לימינו- הבנה כי הצומות אינם רק זכר לעבר אלא גם בעלי מסר חשוב לגבי מעשינו כיום . היבט אורייני - יצירת ה סבר למושג על בסיס תוכן הטקסט . הערות והצעות להוראת הפרק עשרה בטבת קטע זה הינו בבחינת " מעט המכיל את המרובה , " שכן הוא כולל את תמצית האירועים ההיסטוריים שהביאו לחורבן הבית , תוך התמקדות בצום עשרה בטבת , ומתייחס גם ליום הקדיש הכללי החל באותו תאריך . ריבוי התאריכים והאירועים עשוי להקשות על התלמידים , ועל כן מומלץ לערוך על גבי הלוח מעין " לוח שנה" של שלבי החורבן , בו יכתבו התאריכים השונים ומשמעותם על פי סדר כרונולוגי . יש הנוהגים לציין את יום השואה דוקא בעשרה בטבת ולא בכ"ח בניסן , בשל האיסור להתענות ולהספיד בחודש ניסן . מאחר ומרבית מוסדות החינוך מציינים את יום השואה הממלכתי בכ"ח בניסן , העדפנו שלא לבלבל את התלמידים ולהתייחס לעשרה בטבת כיום הקדיש הכללי בלבד . על פי ההלכה , מי שאינו יודע מהו יום פטירת קרוביו , יבחר לו יום בשנה ובו יאמר קדיש ויתענה . ריבוי הנפטרים שיום מותם לא נודע , הביא את הרבנות הראשית לקבוע יום שנה משותף לכולם . הבחירה בעשרה בטבת נעשתה בין היתר מכיוון שבו התחילו צרותיהם של עם ישראל , שהובילו לחורבן הבית , לגלות ועד לשואה בימינו אנו . מפאת גילם הצעיר של התלמידים , בחרנו שלא להרחיב את הדיבור בנוגע לצורך בידיעת תאריך הפטירה לענין מנהגי אבלות ואמירת קדיש , והשתמשנו במונח " אזכרה" שיש להניח כי הוא מוכר לתלמידים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר