עמוד:100

השיר שלפנינו מאתר בירושלים זכרונות מתקופת המקדש . באמצעות ארבעה עצמים שונים - עץ זית , טיפת מים , גרגר אבק והילת אור , הוא ממחיש את ההיסטוריה רבת השנים של העיר ירושלים , בה אפילו גרגר אבק נושא על גבו אלפי שנים . כדאי לקרוא את השיר בפני התלמידים . לפני הקריאה כדאי לבקש מהם לזהות מיהם ארבעת העצמים הנזכרים בשיר . פעילות 2 מלבד העיר ירושלים , מוזכרים בשיר גם נקבת השילוח והעיר מודיעין . כדאי להערך מראש בכדי לספר לתלמידים על נקבת השילוח ( היכן היא נמצאת , מתי נחפרה , למה שימשה , ( בליווי תמונות או סרטון במידת האפשר . ניתן גם לבקש מאחד התלמידים ( רצוי מספר ימים לפני הוראת השיר ) להכין קטע מידע קצר על נקבת השילוח . אפשר לספר על הקשר בין מודיעין ליהודה המכבי ולירושלים . פעילות 3 לפני הפעילות כדאי להזכיר את המושג " מילות תאור . " אפשר לעבור על בתי השיר לפי הסדר ולזהות על מי מדובר בכל בית , ומהן מילות התאור המתארות אותו . אפשר לבקש מהתלמידים להציע מילות תאור נוספות המתאימות לעצמים . כדאי גם לשאול בנוגע לכל אחד מהעצמים מהו הזכרון שהוא נושא מירושלים ( לדוגמה : הזית זוכר את שמן בית המקדש . ( פעילות 4 פעילות זו דורשת מהילדים השוואה בין עץ הזית שלהם לעץ הזית בשיר . הבסיס להשוואה הינו הבנת התאור של עץ הזית המופיע בשיר , על כן מתבקשים התלמידים בסעיף א לתאר בלשונם את עץ הזית המופיע בשיר . פעילות זו מעשירה את אוצר המילים ואף מדגימה את האפשרות של שימוש במילון כאשר מילה אינה מובנת מן ההקשר ואף מזיהוי השורש שלה . מומלץ לייחד בכיתה מקום בו יציגו התלמידים את עצי הזית שלהם . אפשר גם להעלות את התמונות לאתר בית הספר כתערוכה וירטואלית . לאחר שיאספו מספר סוגי עצים לערוך השוואה בינם לבין העץ של השיר , ובין העצים עצמם . לפני ההשוואה כדאי לבקש מהילדים להציע קריטריונים להשוואה : צ בע , צורה , מרקם , גודל ועוד . ניתן לערוך את ההשוואה בטבלה ולתרגל בדרך זו עריכת טבלת השוואה עפ"י קריטריונים . חשוב להזכיר לתלמידים כי הפעילות נועדה למטרות לימודיות ולא אמנותיות , ואין מקום להערות שיפוטיות בנוגע ליצירות של אחרים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר