עמוד:96

חשוב להבהיר לתלמידים כי המצווה בחג הינה להדליק נרות חנוכה . הדלקת נרות בשמן זית הינה הידור מצווה , כלומר מנהג טוב , אך גם מי שהדליק נרות באמצעי כשר אחר , יצא ידי חובת המצווה . פעילות 3 התשובה המבוקשת הן המילים " ואם אינו מצוי . " במידה והתלמידים מתקשים באיתור התשובה , כדאי לבאר את המילה מצוי , באמצעות איתור מילים נוספות המשתייכות לאותה משפחת מילים . פעילות 4 פעילות זו מאפשרת יישום של המידע המופיע בקטע . בחלק מהמקרים מופיעה התשובה מפורשות בקטע , ובחלקן ( שמן סויה , פתילות צמר ) נדרשת הסקת מסקנות . בעבודה עם תלמידים מתקשים מומלץ תחילה לאתר בקטע את המשפטים בהן מופיעה כל אחת מאפשרויות ההדלקה במפורש , ולהעזר בנוסח המשפט לבחירת המילה המתאימה . רק לאחר מכן כדאי להתייחס לשמן סויה ולפתילות צמר ולמצוא כיצד הם רמוזים בקטע . פעילות 6 עד כה התנסו התלמידים בשתי פעילויות שונות של קריאת הוראות : הוראות להכנת פנס נייר לסוכה , והוראות להכנת כלב מקיפולי נייר . בעקבות הכנת הפנס הם הוזמנו לספר לבן משפחה או חבר איך הכינו את הפנס . בפ עילות זו הם מתנסים שוב במתן הוראות בשיח דבור . בעבודה עם תלמידים מתקשים כדאי לבקש מהם לתאר תחילה כיצד מדליקים נרות , אלו פעולות נדרשות לשם כך , ולאחר מכן לנסח את המשפטים לפי שלבי הפעולה . השיר " זה היה בחנוכה " מאת נתן אלתרמן השיר שכתב נתן אלתרמן ראה אור לראשונה לפני 61 שנה ויותר , בעיתון " דבר" שהתפרסם בחנוכה , בכסלו תרצ ) ד" דצמבר . ( 0233 השיר הסיפורי הארוך נקרא אז " נס גדול היה פה , " ועם השנים הוא קיבל עוד שם " זה היה בחנוכה" . בבסיס הטקסט מונח ידע קודם הכרחי על סיפור הקרב בין היוונים למכבים , וגם אם נדמה שהילדים מכירים את סיפור הקרב וניצחון המכבים על היוונים , כדאי לשוב ולספרו לפני הקראת השיר . יש המפרשים את שירו של אלתרמן כפרודיה על הצגות שהועלו בקיבוצים לקראת החגים השונים ; אפשרות זו אינה הולמת את גילם של הילדים ואת הידע שלהם על הווי הקיבוץ , ובוודאי שלא תידון במסגרת הפרק . בכל זאת יש מקום להבהר ה : את השורות " הילדים שכבו לישון / הכיתה הייתה ריקה" יש להבין על רקע חיי הילדים בקיבוצים . בז'רגון הקיבוצי – המושג " כיתה" שונה מזה שהיה מקובל מחוץ לקיבוצים ; ה"כיתה" הייתה חלק מבית הילדים ; הילדים שהו בה רוב שעות היום , מלבד השעות המעטות שבהן ביקרו בחדרי ההורים . הם למדו בכיתה , שיחקו וקראו ועסקו בפעילות חברתית . בלילה , כשהילדים ישנו - הכיתה הייתה ריקה . הרהיטים וכלי האוכל וה ניקוי המוזכרים בשיר , שייכים למטבח , שגם הוא היה חלק מבית הילדים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר