עמוד:87

› " חלק מהמשתתפים אינם בונים כלי טיס , אלא מתחפשים לעופות ומנסים לעוף כאילו היו בעלי כנף " . › " בתחרות זו המשתתפים בונים לעצמ ם כלי תעופה , אבל כאלה שמניעים אותם רק בעזרת הזרועות או הרגליים , ללא מנוע . יש אנשים שבונים כ לי טיס קטנים ו משוכללים הדומים לגלשני רוח , ויש שבאים לתחרות מצוידים במכונות תעופה מוזרות שבנו מגרוטאות " . פעילו יות לקראת סיום פעילויות 3-1 עוסקות בכינויי גוף . בפעילות 0 מספר שמות הגוף וההשתמעויות בדיאלוג עלולים להכביד מאוד על תלמידים מתקשים , וכדאי להגיש מהלך חלופי : מתחת לכל קו ריק להכניס שני שמות גוף אופציונליים , והילדים יבחרו אחד מהם . פעילות – 4 משימת כתיבה ארוכת טווח : קטלוג כיתתי לספרי קריאה בפרק הזה התלמידים קראו פרק מספר שלם , ומומלץ שיקראו את כולו . זאת הזדמנות להתחיל במשימת כתיבה לטווח ארוך שמטרתה בניית קטלוג מנומק לכיתה . לתת - סוגה זו יש כללים . אין מדובר בהמלצה ישירה , אלא במתן פרטים מורחבים על הספר . אפשר לראות דוגמאות באתר כנפיים של מטח . בשלב הראשון הכיתה תקבע יחד אילו פרמטרים כדאי לציין לפני הכתיבה . בדוגמה שבספר ( עמוד ( 62 מופיעים שמונה פרמטרים . נראה לנו שעל שלושת האחרונים אפשר לקיים דיון ולהחליט יחד עם לכלול אותם או לוותר עליהם . בשלב השני התלמידים יקראו את הכתוב בקטע לדוגמה . המורה תדגיש שאין כאן ביקורת אלא תיאור התוכן . מומלץ לדון גם בסעיף " את מי הספר יעניין . "? מדריך לגידול חתולים , לדוגמה לא יעניין את מי שאינו מגדל חתול , ספרים על בעלי חיים מתאימים קודם כל למי שאוהב ספרים על בעלי חיים . לא לכל ספר יש קהל מוגדר . אפשר לקבוע שבמקרים מסוימים די לכתוב " את כולם . " בשלב הבא כדאי לחלק את הכיתה לזוגות ולבקש בכל פעם מזוג אחד או מכמה זוגות להכין את המשימה , כך יוכלו המורים לקרוא את התוצרי ם בעיון ואם ירצו גם לקרוא בעצמם ספרים שהם אינם מכירים . פעולת ה משוב תהיה כפולה . בשלב הראשון משוב של עמיתים . לאחר תיקון הערות בן או בת הזוג יבדקו המורים את התוצר , ויכתבו משוב . התלמידים יתקנו את העבודה ורק אז יצרפו אותה לאוגדן . פרטי המשוב מובאים במחוון בספר לתלמיד . מומלץ לקבוע מראש איך יאורגן האוגדן . אפשרות סבירה היא סדר א"ב של שמות הספרים . אפשרויות אחרות א"ב של מחברים וא"ב של התלמידים . בכיתות מתקדמות לאחר ארגון כל הקטלוג אפשר להציע גם ארגון על פי נושאים . כדאי שהתלמידים שישאלו את הספר בעקבות ההמלצה יכתבו את שמם על כרטיסיית הספר . כותב ההמלצה יראה בכך משוב חיובי . בכיתות אורייניות מחשב אפשר להכין קטלוג דיגיטל י .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר