עמוד:83

הפרק "לעוף" ( עמוד 14 בספר הלימוד ) נושא : חלום ומשאלה . ראשית , התלמידים קוראים על חלומותיהם של גיבורים מספרים שנכתבו לפני עשרות שנים , ומגלים שהם דומים לחלומות של ילדים בימינו . לאחר מכן הם פוגשים סיפור על אב ובתו הפועלים יחד למען מטרה משותפת . בהמשך התלמידים קוראים כתבה על תחרות מוזרה , מיוחדת במינה , בנושא שנוגע לסיפור שקראו קודם לכן ( אין עיסוק בכתבה כתת- סוגה . ( מטרות הפרק היבט ספרותי- אורייני ולשוני – העלאת המודעות לתפקיד המירכאות בכתיבה בדיבור ישיר והשימוש הנכון בהן ; הבנת הקשר בין לשון לתוכן – הקשר בין שמות הגוף למשמעות הסיפור ; העלאת המודעות לשימוש באמצעי הרפרור ( האזכורים ) בטקסט ; הבנת תפקידו של " מספר יודע כול" . הכנת קטלוג כיתתי לספרי קריאה . היבט לשוני – שימוש נכון בשמות הגוף השונים . הערות והצעות להוראת הפרק פעילויות לפני קריאת הטקסטים פעילות 1 אין צורך להכיר את היצירות המצוטטות כדי לבצע את הפעילות ( כדאי להרחיב במעט ואולי אף לפנות זמן ולקרוא לילדים פרקים מתוך הספרים המוזכרים . ( חשוב להבין את הרוח המשותפת העולה מדבריהן של שלוש הדמויות : פיטר פא ן הוא דמות מסיפור פנטסטי . הוא בעל כוחות מיוחדים , והוא אינו רוצה להתבגר ; פצפונת היא ילדה בת עשר בסיפור ריאליסטי , בת יחידה הרואה בדמיונה את התעלולים ש תעולל עם התאומה שלה ; הילד קאיטוש , גיבור של סיפור הממזג את הריאליסטי עם הפנטסטי , מנסה למצוא בתוכו כוחות קסם כדי לשנות את המציאות שבה הוא חי . כדאי לשים לב , ששלושתם מבקשים את המשאלות עבור עצמם , ומומלץ לשאול אם זה המצב בדרך כלל . סעיף ב – הזדמנות מצוינת לשיח ספונטני , פתוח , שבו הילדים מתנסים בשיתוף ה אחרים בעולמם וברגשותיהם , בהקשבה , בתגובות סובלניות ומאופקות ובהבעת רגשות . יחד עם זאת , חשוב לזכור כי הנושא עשוי להוביל לכתיבה אישית מאוד : יש ילדים שיבחרו במשאל ה מסוימת , כי היא נוגעת למצבם

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר