עמוד:70

הלימוד על חג הסיגד בכיתה חשוב ביותר שכן הוא תורם להידוק הקשר בין הקהילות השונות , בין עולים לותיקים , ומונע מצב שבו באותה כיתה ישנם תלמידים החוגגים חג שהינו בעל משמעות רבה עבורם , ותלמידים נוספים אשר כלל אינם יודעים על החג . כהכנה ללימוד הקטע מומלץ לספר לתלמידים על חג הסיגד , ולהציג תמונות או סרטונים בנושא . במידה וישנם בכיתה תלמידים מקהילת יהודי אתיופיה , אפשר לבקש מהם או מהוריהם לספר לכיתה כיצד חגגו את החג באתיופיה , וכיצד הם חוגגים אותו כיום . ניתן לבקש מ תלמידים מתקדמים להכין סיכום קצר , תמונות ו / או מצגת על יהודי אתיופיה ו על חג הסיגד , שיוצגו בכיתה כהטרמה ללימוד הפרק . כדאי לייחד קיר בכיתה בו יתל ו דף המידע והתמונות . מכתב מספר 0 מאלמנש פעילות 1 סעיף ב - שאלה זו דורשת התייחסות אישית אל תוכן הטקסט . בעבודה עם תלמידים מתקשים , כדאי לאתר בקטע את המשפטים בהם מתוארת הדרך מאתיופיה לישראל , לבקש מהתלמידים לספר את המידע בלשונם , ואחר כך להתייחס אליו . במידת הצורך אפשר לסייע לתלמידים בשאלות מנחות . פעילות 2 התשובות המבוקשות הן המשפט הנפתח במילים " לצערי לא הצלחתי , " ... והמשפט בו אלמנש נזכרת בחג " נזכרתי בשירים ובריקודים . " ... במשפט השני לא מופיעה מילת רגש גלויה , והתלמידים נדרשים לזהות את הרגש מהמילים : " דמעות זלגו מעיני . " פעילות 3 הפעילות מפנה את התלמידים לשיח עמיתים בקבוצה . בחלק התאורטי של המד"ל ניתן למצוא הנחיות כלליות להדרכת שיח עמיתים בכיתה . לפני השיח מומלץ לבחור תלמידים בעלי יכולת מילולית גבוהה שינחו את השיח בכל אחת מהקבוצות , ולקיים עימם שיחת הכנה . בשיחה כדאי להדגים למנחים כיצד לפתוח את הדיון וכיצד לנהל את השיח באמצעות שאלות מנחות כמו לדוגמה : לפנות אל תלמיד מסוים ולומר לו : חברתך לקבוצה אמרה שהיא חושבת שאלמנש הצטערה , מה דעתך ? האם אתה מסכים עם דבריה ? לפנות אחר כך אל הקבוצה ולשאול : מי חושב אחרת ? וגם : שני תלמידים אמרו שאלמנש גם הצטערה וגם לא . האם ייתכן מצב כזה ? הפעילות מאפשרת לתלמידים להרחיב את העיסוק ברגשותיה של אלמנש , לשיים אותם ולהבין את מקורם . במידה והתלמידים מתקשים " להכנס" לדמותה של אלמנש ולהבין את המניע לרגשותיה , כדאי לתאר בפניהם את השנים ואת החוויות שעברו על אלמנש מאז שחגגה את הסיגד באתיופיה . אפשר לבקש מהם להזכר במקום משמעותי שבו לא ביקרו שנים רבות ( בית / שכונה שבה התגוררו ) או בחוויה נעימה שע ברו בילדותם . כיצד היו מרגישים אילו היו מגיעים שוב לאותו מקום או חווים שוב את אותה חוויה ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר