עמוד:68

מתוך רבים : איש לא יעלה בדעתו למנות את כל הצמחים כאשר משתמשים בהכללה 'צמח' בזמן הגדרת המילה ' חמנית . ' לעומת זאת , בהגדרה של סתיו אפשר בהחלט לפרט את ארבע העונו ת בגלל מספרן הקטן . סעיף ב – לעומת דניאל , הודיה עמדה על הצורך לצרף פרט המבדל את המילה משאר חבריה בקבוצה – מיקומה של העונה על פני רצף העונות בשנה . סעיף ג – - גם רות וגם איתן הוסיפו מידע משלים שמאפיין את הסתיו . התוספת של רות עניינית ונכונה , אך היא אינה מספקת להגדרה כי עובדה זו נכונה גם לאביב . התוספת של איתן : " מתחיל להיות קר , " מתאימה לסתיו שבא אחרי הקיץ . סעיף ד - החלק השני באמירה של איתן אינו מתאים להגדרה . עם זאת כדאי להבהיר ש לעתים דוגמה ספציפית מסייעת להבנה . לדוגמה , אם נרצה להבהיר את המילה " סתום" אפשר להוסיף אחרי ההגדרה משפט כזה : "כשאני מצונן האף שלי סתום ואני מתקשה לנשום " . הוא מסייע להבנת המשמעות . דבריו של איתן " ואז אבא שלי אומר לי ללבוש סוודר" אישיים ולא מוסיפים להבנת המילה סתיו . המשפטים שצורפו לאחר ההגדרה במילון רב מילים לבית הספר הם : " בישראל הסתיו קצר , ומזג האוויר בו נעים יחסית ; השלכת היא תופעה אופיינית לסתיו בארצות רבות" . לשיקול המורים אם להרחיב בנושא : אפשר לעשות הבחנה בין משפט שהוא נכון בהקשר מסוים , אך אינו תורם להבנת המילה , ובין משפט שתורם להבנת המילה . הערת הרחבה : בסוף הפרק מופיע עמוד מ " מילון רב מילים לבית הספר . " אפשר לבקש מתלמידים מתקדמים לבחון את העמוד ולעמוד על ההבדל בין הגדרה למשפטים מבהירים ולהציג את תוצאות הבדיקה בכיתה . סעיף ה – השיחה אמורה להביא את הילדים להבנה שבכל אחד מהמשפטים שהציעו הילדים יש התייחס ות לסתיו , אך הגדרה המבהירה את המושג מתקבלת רק מצירוף דברי הילדים . פעילות 4 מטרת השאלה להבהיר שנדרשים כמה פרטים כדי להיות בטוחים בזיהוי צמח מסוים כחמנית . הגדרה היא ההסבר הקצר ביותר והמדויק ל מילה או למושג , המספיק כדי להבין את משמעותם . התלמידים נדרשים להבין שהמשפט הראשון והמשפט השלישי אינם מבדלים את החמנית מצמחים אחרים שיש להם פרחים צהובים . המשפט השני אינו עוסק בעיקר ואינו ברור דיו , ואילו המשפט האחרון כולל רכיבים מבדלים ברורים . פעילות 5 סעי פים ב – ג , הדיון בפעילות מאפשר מתן תשובות עובדתיות . כמו : לא תמיד גשמי היורה יורדים בסוכות ומרטיבים את הקישוטים . דוגמה זו אינה מגדירה מהו יורה . הדיון מספק גם תשובות העומדות על ההבדל בין פרטים קטנים בעלי כוח הדגמה " ) באביב היא מתייבשת ( " ובין פרטים קטנים שערכם 43 שויקה , י' . ) 0113 ( רב מילים לבית הספר . מטח – מרכז טכנולוגי חינוכי . עמוד . 388

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר