עמוד:58

כדאי לציין כי התפילה נאמרת בלשון רבים , בקשת סליחה ורחמים משותפת של כל הציבור . לבקשה כזו משמעות של ערבות הדדית-כולם כאיש אחד , ויש לה כח של תפילת רבים , שאינה חוזרת ריקם . פעילות 5 למילים " פועל ישועות " ישנו פירוש בצד הפיוט : " מרבה להציל את עם ישראל כשהם בצרה . " אפשר לכוון את התלמידים לביאור בכדי לזהות את היחס בין המילים ישועה והצלה . בסיום הפעילות כדאי להוסיף את המילים למילון האישי או הכיתתי , ראו הצעה בחלק התיאורטי במד"ל . פעילות 6 בפעילות זו מתבקשים התלמידים ליישם את הידע החדש שרכשו -משמעות המילה נחמה , באמצעות תיאורי מקרים מחיי היומיום שלהם . לפני הפעילות כדאי לברר עם התלמידים את משמעות המילה נחמה , בעזרת הביאור המופיע לצד הפיוט ו / או בעזרת מילון , ולאחר מכן לעבור לדוגמאות למשמעותה , המופ יעות בפעילות . פעילות 7 במידת האפשר , כדאי להקרין את הפיוט על גבי הלוח ולסמן בצבע את האותיות הראשונות בכל שורה . אפשר גם לבקש מהילדים להזכר או לחפש בסידור תפילות או פיוטים בעלי אקרוסתיכון כדוגמת : אשרי , אשת חיל ( סדר א- ב , ( או זמירות שבת המוכרות להם , בהן מופיע אקרוסתיכון שם המחבר . גם כאן כדאי להערך מראש ולהקרין את הדוגמאות על הלוח . בעבודה עם תלמידים מתקדמים אפשר להציע לחבר שיר או ברכה עם אקרוסתיכון שמם או כל אקרוסתיכון אחר . פעילות 8 לפני כתיבת הסיפור אפשר לשוחח עם התלמידים על בקשת סליחה באופן כללי . מטרת השיחה להציף את הקושי לבקש סליחה , המשותף ודאי לרבים מהתלמידים , ולהציע דרכים להתגבר עליו . כדאי לשאול : האם קל לבקש סליחה על מעשה רע שעשינו ? מדוע זה קשה ? מה עוזר לנו לבקש סליחה על אף הקושי ? בשיחה ניתן להעלות רעיונות לדרכים שונות לבקשת סליחה : פנים אל פנים , כתיבת מכת ב , שליחת שליח , מייל וכד . ' אפשר להציע לילדים להיעזר ברשימת החלקים הנדרשים בסיפור ב פעילות גם כ"מחוון" לבדיקת איכות העבודה עם סיומה . בעבודה עם מתקשים כדאי לכוון את הילדים לשלב טרום - כתיבה . תחילה יחשבו על הסיפור שהם רוצים לספר , על תחילתו ועל סופו . אחר כך יספרו אותו בעל פה למורה או לבן זוג מתקדם מהם . אם משהו לא

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר