עמוד:57

הפיוט מורכב מתיאורים שונים של מעשי ומידות הקב"ה . חלק ניכר מהתיאורים קשים להבנה ומשמעותם אינה מתאימה לילדים בכיתה ג' ( כדוגמת : קורא ערבות , רוכב ערבות וכד . ( ' לכן בחרנו לבאר רק את אותם תיאורים הקלים יותר להבנה , מתוך מחשבה כי ניתן להבין את משמעותו העיקרית של הפיוט גם מבלי לרדת לעומקו של כל תיאור . מומלץ לקרוא את הפיוט באזני הילדים . במידה והילדים מכירים את הלח ן , ניתן לשיר אותו ביחד או להאזין למנגינה הנמצאת באתר " הזמנה לפיוט" ובאתרים נוספים . לפני הקריאה אפשר להסביר מהו פיוט - שיר תפילה , ולשאול את הילדים מיהו אדון הסליחות , ולמי אנו פונים בפיוט . פעילות 1 לאחר ההאזנה לפיוט אפשר לחזור שוב על השאלה מיהו אדון הסליחות ול ברר עם התלמידים האם צדקו בהשערתם . יתכן וההאזנה לפיוט המולחן תעורר בתלמידים רגשות וזכרונות מאמירת סליחות בבית הכנסת עם אב או סב . כאן המקום להאזין לחוויותיהם וזכרונותיהם של הילדים . במידת הצורך ניתן לשאול אותם האם שמעו בעבר את הפיוט במקום אחר , ולבקש מהם לספר על המאורע ועל רגשותיהם . פעילות 2 בפעילות זו מתבקש כל ילד לבחור ולהסביר תיאור אחד . קריאת ההסברים השונים במליאה תסייע בהסבר מרבית התאורים בפיוט . לשם כך המורה יכולה לכוון את הילדים לקרוא בקול את הסבריהם על פי סדר התאורים המופיע בפיוט . התלמידים יכולים להעזר ב ביאורי המילים המופיעים בספר , אך כדאי לבקש מהם להשתדל להסבירם במילים שלהם . בעבודה עם תלמידים מתקשים מומלץ כי המורה תסביר בעצמה את ביאורי המילים ורק אחר כך ינסחו התלמידים אחד מבין ההסברים במילים שלהם . פעילות 3 ריבוי התאורים נועד להציג את יכולותיו ופעולותיו הרבות של הקב"ה . כבני אדם , איננו מסוגלים לתפוס ולתאר את מהותו של הקב"ה , ולכן אנו מכירים ומתארים אותו רק באמצעות מעשיו . התאורים הרבים מפארים את שמו של הקב"ה יותר מאשר כינוי בשם אחד . מלבד זאת , התאורים מהווים שבח לקב"ה בבואנו לבקש ממנו רחמים . כדאי להציג לתלמידים מצב שבו עליהם לבקש טובה ממלך . כיצד יפתחו את בקשתם ? פעילות 4 לפני הפעילות אפשר לבקש מהתלמידים לזהות מאפייני שיר בפיוט שלפנינו : חריזה , שורות קצרות , פזמון חוזר . כדאי גם לשאול האם בשורה זו אנו מבקשים סליחה על חטאים שבין אדם לחברו , או בין אדם למקום , וכיצד ניתן לזהות זאת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר