עמוד:52

פעילות 3 סעיף א – מטרת הפעילות היא לפתח מודעות למשלבים בלשון , ובמקרה הזה ללשון הכתובה , השירית , מול לשון הדיבור היומיומית . המילים " מוריק , " " חמה" ו"מטר" אינן מילים יומיומיות , ובדרך כלל הן אינן נש מעות בלשון הדיבור . הילדים יחושו בכך באופן טבעי ויבינו שהשימוש בחלופות החגיגיות , הגבוהות , מוסיף חגיגיות לשיר כולו ומציג את תופעות הטבע כתופעות נסיות , מופלאות ומעוררות התפעלות . סעיף ב – לפני שהילדים מעלים הצעות , כדאי לכוון אותם לבחון את המילים או את הצירופים שהם מציעים : האם המילה או הצירוף נשמעים לעתים קרובות בשפת יום - יום ? איך היינו מבטאים אותו רעיון בשפת הדיבור ? למשל , בצירוף המילים " עולה החמה" - המילה " עולה" הלא -שגרתית בהקשר זה מחליפה כאן את " זורחת" השכיחה ; המילה " אחווה" מחליפה כאן את " חברות" או " ידידות , " השכיחות בשפת יום-יום ; גם " מזהיב ההדר" איננו צירוף יום -יומי . בשפת הדיבור היינו מדברים על תפוזים שנעשים כתומים . כל אלה הם ביטויים שמוסיפים חגיגיות לשיר . פעילות 4 סעיף ב - בעבודה עם תלמידים מתקשים אפשר להציע לילדים רשימה , למשל : › עונות השנה מתחלפות בכ ל כמה חודשים . › לבעלי החיים נולדים צאצאים בכל שנה . › הציפורים נודדות ממקום למקום בכל שנה . › המראה של חלק מהעצים משתנה במהלך השנה . סעיף ג – נראה שכוונת המשוררת לעורר תחושה של התרוממות רוח והתפעלות דווקא ממה שנתפס כצפוי ושגרתי , מאותה שגרה של הטבע שאיננו נותנים עלי ה את דעתנו . העולם שאנו חיים בו מלא יופי ( ראו להנאתכם , ולהנאת תלמידים מתקדמים , את שירו של נתן זך – " אני רוצה תמיד עיניים ;( " תיאורה של לאה גולדברג מסיר מה שגרה של הטבע את אפרוריות היום- יום ומאיר אותו מחדש . פעילות 5 חייהם של בני האדם כוללים גם רגעי בכי או עצב וגם רגעי צחוק ושמחה . אלו הם מרכיבים המאפיינים את חייהם של כל בני האדם . פעילות 6 המילה " מישהו" פתוחה לאפשרויות רבות . אפשר לדבר על פעולות מגוונות למען הטוב בעולם , מתפילות ועד מעשים קטנים , ה ממלאים את הלב בתחושה של סיפוק . בין שני הקצוות אפשר לדבר על שינוי ים קטנים באורח החיים – הפרטי או המשפחתי , על שינוי התנהגות בחברה ובמשפחה , על התנדבות בדרכים שונות ( בכיתה , בבית , בארגונים שונים אחרי שמתייעצים עם מבוגרים ) על מעשי חסד שונים , ועל תרומות , לא רק בכסף אלא גם בצעצועים ובזמן פנוי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר