עמוד:50

› כדאי לשמוע מה יש לתלמידים לומר על פתגמים . בדרך כלל הם מוצגים בפניהם כ"עובדה מוגמרת , " מעין " תורה למשה מסיני , " אבל ייתכן שלא כולם יסכימו עם הקביעה שההתחלות תמיד קשות , או שבכל פעם שמתחילים משהו צריך לסיים אותו , וכו . ' פעילות 4 › הפעילות הזאת הופכת על פיה את נקודת המבט ומראה שהתחלות שונות לגמרי יכולות להוביל לאותו מצב או אירוע . המטרה היא להגדיל את דרגת החופש הפנימי של הילדים וליצור חוויה של גמישות מתוך האפשרות להתבונן בעצמם ו בקשיים אפשריים שלהם כביכול מפרספקטיבה של העתיד – התמונה מייצגת את התוצאה , את " סוף הסיפור , " ועל התלמידים לשחזר כביכול את מה שהתרחש והוביל לסוף המוצג בתמונה . הדבר מאפשר להם להעלות חוויות מתוך התנסויות העבר שלהם וגם לחשוב על קשיים שעלולים להיווצר , להציע פתרונות ולהתגבר על הקשיים תוך כדי הסיפור שהם בונים . › הפעילות משחקית והיא פ ונה אל הדמיון ואל כושר ההמצאה . לפני שהילדים מתחילים , כדאי לקחת את התמונה ( או להביא תמונה אחרת ) ולשוחח עליה מהזווית של " איך הכול התחיל . " חשוב לדרבן את הילדים להעלות רעיונות ולהשתעשע גם בהשערות מופרכות , ואז להפנות אותם לעבודה אישית . › בסוף הפעילות אפשר להעתיק את הדיון לעולם בית הספר ולשוחח ( מאותה פרספקטיבה ) על דוגמאות הלקוחות משם : . 0 לתאר לתלמידים סיטואציות מוכרות ( שני ילדים מתווכחים בכיתה . ( . 4 לשאול : מה לדעתם היה קודם , מה הוביל לכך ? . 3 להעלות השערות נוספות ( אחד מהשניים הלקח לחברו את הכדור ללא רשות , הילדים מתווכחים מי משניהם ילך לעזור לספרנית לסדר את הספריה בהפסקה . ( אפשר לדון : מה היה אפשר לעשות אחרת במהלך האירוע כדי לא להגיע למצב לא רצוי , כמו מריבה ? השיר " גם השנה " מאת לאה גולדברג השיר , אף שאינו כולל מילים כמו " תפילה , " " שופר " או " דבש , " שבאופן מסורתי קשורות בתודעתנו לחג , נוגע בחוויה הדרמטית של התחדשות השנה . לאה גולדברג פותחת בתיאור חגיגי של שגרת הטבע , וחותמת בפרט – כל אחד ואחת מאתנו – המאחלים לעצמם ולסובבים אותם רק טוב . מול עוצמת ה והוד ה של ה בריאה , המשוררת רומזת כי גם בכוחו של האדם האח ד להשפיע , לקוות לטוב ואף לחולל טוב . לאה גולדברג יוצרת את תחושת התרוממות הרוח באמצעות שימוש במילים גבוהות ו חגיגיות מעולם הטבע ( חמה , מטר ) ומן העולם האנושי ( אחווה ) , בעזרת קשת הצבעים המתקשרים לחוויות חיוביות ו תוך חזרה על הפתיחה – " כל שנה ושנה" . הטקסט , ש אינו קשה ברמה המילולית , בנוי על פי דגם של חזר ה ושבירתה . שש השורות הראשונות נחלקות לשלושה זוגות : בכל זוג השורה הראשונה מתחילה בצירוף " כל שנה , " ואחריו מופיע פירוט של תופעות המתרחשות בכל שנה . זוג השורות האחרון בנוי במתכונת שונה . המסר העיקרי של הטקסט נוגע לכל הקוראים , בלי קשר לגילם או למקומם בעולם המציאותי . כל אחד

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר