עמוד:49

הערות והצעות להוראת הפרק התחלות בתמונות ובפתגמים פעילות 1 סעיף א – › כדאי לוודא תוך כדי השיחה שהתלמידים מבינים מה הם רואים בתמונות ( הדימויים של יד מסיטה מסך לפני העלייה לבמה ו הילד הקורא בתורה כחלק ממסיבת חומש / התחלת לימוד התורה , ה עשויים להיות בלתי מובנים עבור חלק מהם . ( › ההתבוננות בתמונות מציפה מושגים הקשורים בהתחלה , כמו : ציפייה , סקרנות , מסתורין , התרגשות , תחילת הדרך , התכוונות , מאמץ , תקווה , חשש . ייתכן שתלמידים שונים יראו בתמונות דברים שונים , וחשוב לאפשר להם לומר זאת . סעיפים ב- ג – כדאי לקרוא בכ י תה את מה שהתלמידים כתבו . אפשר גם לצלם את התמונות מהספר בהגדלה ולהדביק אותן על בריסטולים . סביב התמונות אפשר להדביק דפים עם הדברים שהילדים כתבו ול הציג אותם בכיתה כתערוכה של התחלות . חשוב להקדים ולומר לתלמידים כי כל מחשבה העולה בעקבות ההתבוננות בתמונות אפשרית וצריכה להתקבל על- ידי חברי הכיתה בסובלנות , ברגישות ובהבנה כי בני האדם שונים האחד מהשני , ויכול להיות מגוון רגשות ומחשבות הנובע מ אותה תמונה . פעילות 2 פעילות זו שמה במרכזה את הפן הלא - ידוע והפתוח לשינויים שיש בכל התחלה חדשה . הפעילות מתחילה באופן משחקי וממשיכה לרובד עמוק יותר של התבוננות עצמית . סעיף א – הנה כמה וריאציות אפשריות לפעילות הז את , לפי צורכי הכיתה והמורים : › בזוגות : כל אחד ואחת מהילדים מצייר קו עבור בן או בת הזוג , והוא / היא ממשיכים משם . › בקבוצות : לפי התור , כל אחד ואחת מחברי הקבוצה " נותן קו" לאחרים , והם ממשיכים משם . › פעילות כיתתית : לחלק לתלמידים דף עם קו זהה . את הפיתוחים / ציורים השונים אפשר לתלות בכיתה , ולבקש מהילדים לתת שם לתערוכה . סעיף ב – ההזמנה לכתיבה מאפשרת לתלמידים להעלות ( באופן גלוי או סמוי ) חששות , תקוות וציפיות הקשורות בהתחלת שנת הלימודים גם אם לא יכתבו דווקא על ההתחלה הזו . פעילות 3 › מטרת הפעילות היא להכיר לתלמידים פתגמים נפוצים על התחלות , כדי שיהיו לחלק מעולמם , והם יוכלו לעשות בהם שימוש אקטיבי . משום כך אין הפתגמים מוסברים מלכתחילה , והתלמידים מוזמנים למיני- תהליך חקר , שבו הם מתבקשים לחשוב ולנסות להבין את הפתגם ואחר כך לנסח את עמדתם כלפיו באמצעות העדפה וביקורת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר