עמוד:41

הנחיות כלליות לפרקי הספרים לכיתה ג' רצף ההוראה בספרים הספרים בנויים כדי לשרת את צורכי כלל המורים , את צורכי כלל התלמידים ואת מטרות החינוך הלשוני . מכלול הטקסטים והפעילויות בספר עומדים לרשות המורה , ואפשר ואף רצוי להפעיל שיקול דעת בבחירתם . לדוגמה : כדאי ללמד את מדרש האגדה " משה הרועה והגדי , " יחד עם הפעילויות הנלוות , בצמוד לעיסוק בסיפורי משה במצרים במסגרת שיעורי תורה . יחד עם זאת , גם אם מגיעים לפרק הנוכחי לאחר שסיפורי משה כבר נלמדו , עדיין יש טעם ומקום לחזור אל הסיפור ולהעמיק בו ובשאלות שהוא מעלה . פרקי הנושא – הספר הוא מודולארי : אפשר להקדים פרק אחד לפרק אחר , ואפשר אף לדלג על פרק מסוים . עם זאת הרצף שבו סודרו פרקי הנושא בספר הוא הרצף המועדף , בין השאר , משום שפרקי הנושא סודרו בהתאם לציר של לוח השנה , החגים והמועדים . כהכנה לקראת עבודה על פרק מומלץ לבדוק את הסוגה הנלמדת ( לקרוא עליה בתכנית הלימודים , לעיין בטקסטים , לקרוא את כל ההכללות שמופיעות בפרק ( הן מוצגות בתיבת מידע ע ל רקע צבע . ( הכללות אלה מרכזות את עיקרי הלמידה בפרק : מאפיינים של הסוגה , מיומנויות הבנה והבעה ונושאים לשוניים . ככלל , סדר הפעילויות סביב טקסט הוא כזה : קריאת הטקסט תוך תשומת לב לתוכנו ולמ אפייניו , טיפול באוצר מילים של הטקסט לפני הקריאה או אחריה , פעילויות הבנה של הטקסט לפי ממדי ההבנה השונים , פעילויות הבעה בכתב ובעל פה , פעילויות לשון העוסקות במאפיינים לשוניים של הסוגה , ולבסוף פעילות " תוצר . " קריאת הטקסט יכולה להתבצע על ידי המורה או על ידי התלמידים , בהתאם לטקסט ולשיקולי הדעת של המורה . קריאת טקסטים ספרותיים מומלץ לקרוא טקסט ספרותי לילדים ( בוודאי לתלמידים צעירים ) לפני שהם קוראים אותו בעצמם , על אחת כמה וכמה כשמדובר בטקסט שירי . שירים האזנה לשורות השיר הנקראות בהגייה נכונה , תוך תשומת לב לאוצר המילים , לחריזה , למקצב ולמרכז הכובד של כל שורה או בית היא חוויה מכוננת , מרגשת ומסקרנת , שילדים צעירים יכולים לחוות רק כשמבוגר קורא באוזניהם . בפעם הראשונה אפשר לקרוא כשהספר עדיין סגור . הילדים אינם רואים את הטקסט ומתמקדים בחוויית ההאזנה , בצלילי המילים , באינטו נציה ובמשמעות . בדרך זו החריזה והמקצב בשיר זוכים לתשומת לב מרבית . לחלק מהטקסטים יש הקלטה של קריינות מקצועית וכדאי להשתמש בה ( רלוונטי לספר בפורמט הדיגיטלי . ( בין הקריאה הראשונה והשנייה אפשר לבקש שהילדים יקראו קריאה דמומה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר