עמוד:30

הספר הדיגיטלי מציע לתלמידים הצעירים סביבות ויזואליות מגרות , שבהן הם רו כשים ומבססים את הידע הקוגניטיבי והלשוני הנדרש מהם בתהליך הבנת הנקרא ( פענוח , אוצר מילים , תחביר , ידע השיח , ידע מטא- לשוני וכו ( ' במקביל לפיתוח היכולת לשלוט במיומנויות מחשב . להלן הדגמות של הנאמר למעלה בתוך ספר הלימוד בגרסתו הדיגיטלית : העמקת הדיאלוג הלימודי עם טקסט באמצעות משחקים לימודיים – הגרסה הדיגיטלית של " מילה טובה ג "' מציעה לתלמידים עושר רב ומגוון רחב של משחקי מחשב לימודיים : משחקי זיכרון , משחקי התאמה , טריוויה , תשבצים משחקי רב -ברירה , משחקי גרירה ועוד . חוקרים הראו כי באמצעות משחקי מחשב אפשר לטפח מיומנויות מוטוריקה עדינה , לשפר מהירות תגובה ויכולת ריכוז , לטפח מיומנויות חזותיות , שמיעתיות ומרחביות , ולטפח מיומנויות חשיבה כגון תכנון , ארגון ורצף פעולות . איתור מידע באתרים ברשת – ההטמעים בספר מציעים לתלמידים שימוש בכתובת אתר אינטרנט ודפדוף באתר נתון . שיתופיות בלמידה – בגרסה הדיגיטלית של ספר הלימוד מוטמעות משימות העושות שימוש במרכיבי תקשוב שתומכים בעבודה שיתופית כחלק בלתי נפרד ומהותי בתהליך הלמידה . התלמידים משמשים מקור מידע לעמיתיהם , בונים תוצר משותף ומתייחסים לתוצרי עמיתים תוך ניצול יתרונות הטכנולוגיה . השיתופיות מתבטאת בכך שכל תלמיד בכיתה תורם מהידע שלו לאחרים והתוצר המתקבל הוא עשיר ומגוון . הקלטה עצמית – הספר הדיגיטלי מלווה בהנחיות מפורטות ומובנות להקלטה עצמית של התלמיד ים שמעודדות הבנה של תוכן הטקסט , שימת לב להשפעת סימני הפיסוק על הדיבור בקול , הבחנה בין דיבור ישיר לדיב ור עקיף ועוד . כתיבה בסביבה של עורך תוכן עשיר – בגרסה הדיגיטלית של הספר מוטמעים כלים לכתיבת טקסט המזמינים את התלמידים לעיצוב טקסט ברמה בסי סית , כגון עיצוב הגופן ( בחירת סוג , גודל , צבע , הדגשה ) , מיקום הטקסט , מרכז , יישור לימ ין / לשמאל , מחיקה , הוספה , העברה , גזירה , העתקה והדבקה , מעבר לשורה חדשה . האזנה לטקסטים מלווים בקריינות , קבלת משוב מידי כמענה לשונות – הסביבה המתוקשבת מספקת תמיכה לילדים עם בעיות קשב וריכוז או לילדים עם לקויות למידה . חלק גדול מן הטקסטים בספר הלימוד מלווים בקריינות , וחלקם אף מופיעים בתוך סביבה המאפשרת הגדלה של האותיות בצד שמיעת הקריינות של הטקסט . הפעילויות ההידודיות ( האינטראקטיביות ) המלוות את הגרסה הדיגיטלית של הספר , מפגישות את התלמידים עם עולמות תוכן שונים במגוון אופנים , המאפשרים פיתוח יכולת מגוונת בתהליכי למידה חווייתיים . הסביבה הדיגיטלית מעוררת מוטיבציה ומספקת לתלמיד חיווי מיידי ואפשרות לחזור על ביצוע המשימה עד להצלחה מלאה . 35 זלכה , ג' . ) 2100 ( סביבה לימודית דיגיטלית בגני הילדים . בתוך ד' חן וג' קורץ ) עורכים , ) תקשוב למידה והוראה . הוצאת המרכז ללימודים אקדמיים , אור יה ודה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר