עמוד:28

טיפוח אוריינות דיגיטלית אוריינות דיגיטלית מאחדת מיומנויות הנדרשות מן הלומדים במאה ה- , 40 שהמשותף להן הוא היותן מיושמות תוך שימוש במחשב ( או במכשיר סלולרי או ב טאבלט ) וברשת האינטרנט לצורכי למידה אישית ושיתופית . האוריינות הדיגיטלית רלוונטית לכל תחומי הדעת , לרבות החינוך הלשוני . כידוע , בתהליך הבנת הנקרא של הטקסט המודפס נדרש ים הלומד ים לידע קוגניטיבי ולשוני ( פענוח , אוצר מילים , תחביר , ידע השיח , ידע מטא-ל שוני וכו . ( ' בניגוד לקריאה הליניארית ( בדרך כלל ) בספר המודפס , הקריאה בסביבה הדיגיטלית מבוזרת , הקוראים עוברים ממקום למקום באמצעות קישורים , לפי העדפותיהם ולפי מטרותיהם . האוריינות הדיגיטלית מצרפת לתהליך הבניית הידע את ה מיומנויות הבאות : שימוש מושכל במקורות מידע חזותיים וקוליים , יכ ולת להפיק מידע ממקורות חזותיים וקוליים , זיהוי שאלות חשובות , קריאה מרפרפת או סורקת לצורך איתור מידע , מיון מידע רלוונטי , ניתוח מידע , תיקוף מידע ( הערכת איכות המקור , ( מיזוג מידע , תקשורת / הפצת מידע ועבודה בצוות . " הבנת הדרך שבה נוצר ידע ומתפתח היא חלק חשוב בפיתוח כישורי החשיבה של תלמידים . מכאן , שבחשיבה על פיתוח פעילויות לימוד ועיצובם של יעדי לימוד , חשוב לשים דגש לא רק על " מה יודעים" אלא גם על " איך יודעים " . " התפיסה , האומרת שספר הלימוד המודפס אינו מקור המידע היחיד שעומד לרשותם של מורים ותלמידים , היא פועל יוצא מלמידה המאמצת את טיפוח האוריינות הדיגיטלית . משאבי הוראה - למידה נגישים היום באמצעות רשת האינטרנט ומציעים טקסטים , תמונות , הקלטות וסרטי וידאו . השימוש בהם בכיתה מחבר את התלמידים לעולם הדיגיטלי , והפוטנציאל שלהם להשבחת הדיאלוג הלימודי הוא רב . " תהליך מידעני מוציא את התלמיד מעמדה פסיבית של קולט , זוכר ומבין , ומניע אותו לקראת תהליך למידה אקטיבי , תהליך שבו הוא צריך להתמודד בעצמו עם שאלות , סוגיות ודילמות , שאין להן תשובות מן המוכן ולעתים גם אין להן תשובות חד -משמעיות . על התלמיד לפתח בעצמו אסטרטגיה שתוביל אותו לתשובות ראו יות . עליו לאתר בעצמו את המידע החסר לו , למיינו , לסננו , לארגן אותו , לערוך אותו , לעבדו , לאתר מידע נוסף , לעמת אותו עם ידע קודם , להעריכו באופן בקורתי , להסיק מסקנות , וכך להמשיך עד למציאת פתרון יצירתי מבוסס ומנומק . על מנת שתלמידינו יוכלו לבצע תהליכים מידעניים ראויים , אנו צריכים לצ יידם במגוון של מיומנויות ] ... [ כדי למצוא תשובות מבוססות " . " מילה טובה ג " ' הוא ספר מודפס לצד ספר בגרסה דיגיטלית , המשלבת כלים ייחודיים לסביבה זו . נוסף על הגרסה הדיגיטלית של הספר יש בספר המודפס גם פעילויות שמספקות לתלמידים הזדמנויות להתנסות באחד מהשימושים הנפוצים בסביבת רשת האינטרנט – השימוש בה כמקור מידע . למשל בפרק 32 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ) התשע"א , . ) 2101 אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה . ירושלים . עמוד . 5 33 משרד החינוך – המזכירות הפדגוגית , האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים ) התשע"א , , ) 2111 מידענות , מתווה לפיתוח . ירושלים . עמוד . 5

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר