עמוד:23

במיוחד , מעניינת וכדומה . לאחר הקריאה עוסקים בביסוס הידע של המילים שנרכשו : עוסקים בנרדפות , בשורש , ברמזי תוכן , במשפחת מילים , בשדה סמנטי ובצירופים . דוגמאות : בפרק "שבתות של ביאליק" ( כרך א ) הילדים נחשפים לאוצר מילים שאינו חלק משפת הדיבור ואף אינו נוכח בשפה הכתובה של חיי היום -יום , ונחשפים לשדה סמנטי הכולל מילים הקשורות לשבת . בפרק " פוגשים שירים , פוגשים ילדים" ( כרך א ) נחשפים הילדים למילים ממשלב לשוני גבוה , למילים שאינן שכיחות בשפת היומיום , למטא פורות ולדימויים ולצורות פחות מוכרות של פעלים . גם בפרק " מדרש לט"ו בשבט " ( כרך ב ) שפה שאינה שגורה בשיח היומיומי – שפת חז"ל ; בפרק " דברים שסיפרה לי הכריכה " ( כרך ב ) נחשפים הילדים לשדה סמנטי של מילים וצירופי מילים הקשורים לכריכות של ספרים ; בחלק מהפרקים יש זרקור על ביטוי המופיע באחד הטקסטים שבפרק , למשל , בפרקים " מדרש לט " ו בשבט " , " שלום אליהו הנביא " ( כרך ב ) ו " סיפור קיץ " ( כרך ב ) . בפרק " משלים על שועלים" ( כרך א ) יש עיסוק בביטויים שהופיעו בפרק ; בפרקים " לעוף , " "שומרים על הטבע" ו"ימים מיוחדים" יש פעילויות העוסקות בהבנת מילים בהקשר ; בפרק " לטאות" ( כרך ב ) עוסקים , בין היתר , בקשר ההדוק שבין השורש ב-ר-א לשורש מ-ל- ט . בכל טקסט חדש יפעילו המורים שיקול דעת באשר לדרך שמתאימה לטפל באוצר המילים שבטקסט תוך בחירה מושכלת של המילים ואופן הוראתן ( נוסף על הטיפול המוצע בספר לתלמיד . ( אחד האמצעים לקידום ערנות מטא -לשונית והעשרה של אוצר מילים או ידע על אודות מילים היא שיחה לבירור סמנטי . על פי בלום-קולקה שיח מטא-פרגמאטי ומטא - לשוני ( דיבור על דיבור ועל שפה ) מעיד על רמה לשונית גבוהה . " רכיב מיומנות זה אחראי ליכולת לבנות ידע לשוני ולהסביר ידע זה במילים מפורשות " . בלום -קולקה מוסיפה כי בסוג זה של דיבור , " ילדים מפגינים את המודעות הלשונית שלהם באמצעים שונים : הערות על שימוש נאות בשפה , נושאים סמנטיים , שפה כנושא השיחה" וכד' . בפרק " שמח בעברית " ( כרך ב ) עוסקים בנושא של חידושי מילים ותבניות צורניות של מילים ומקיימים שיחות שדורשת חשיבה מטא-לשונית . בפרק " הנה בא הסתי ו" ( כרך א ) משוחחים הילדים על ההגדרות 27 בלום- קולקה , ש ' וחמו , מ . ) 2101 ( ' פרק : 2 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית -הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש' בלום - קולקה ומ' חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים . ) 68-24 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . 28 ביאליסטוק , א' . ) 0188 ) ( Bialystok ( אצל בלום-ק ולקה , ש ' וחמו , מ . ) 2101 ( ' פרק : 2 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית-הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש' בלום - קולקה ומ' חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים . ) 83-42 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמוד . 11 29 בלום- קולקה , ש ' וחמו , מ . ) 2101 ( ' פרק : 2 מפת הסוגות והכיולים בשיח עמיתים בגילי הגן ובית -הספר : עושר ומגוון תרבותי , חברתי ואקדמי . בתוך : ש' בלום- קולקה ומ' חמו ) עורכות , ) ילדים מדברים , דפוסי תקשורת בשיח עמיתים ) עמודים ) 83-42 תל-אביב : מטח – המרכז לטכנולוגיה חינוכית . עמוד . 77

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר